Færre banker – flere muligheder for bankkunderne
Der var engang, hvor du en lun sommerdag kunne slentre ned gennem den lokale hovedgade og se bankfilialerne ligge placeret på hver sin side. Valgmulighederne var begrænsede til lokalområdet, men til gengæld havde du mulighed for at gå ind i banken, mærke atmosfæren og få en fornemmelse for kemien med den lokale rådgiver. Og havde du behov for at hæve eller indsætte kontanter, gik du over til kassen, hvor filialens elev talte op og noterede i din bankbog. Bankoplevelsen var mere lokal og personlig præget.
Det er ikke mere end 10-15 år siden, at din bankforretning forløb på denne måde, men meget har ændret sig siden. I takt med at internettet har vundet frem og som følge af seneste finanskrise er antallet af filialer og pengeinstitutter blevet stærkt reduceret. I 2003 var der 176 danske pengeinstitutter. Ti år senere, i 2013, var der blot 88 tilbage og antallet af filialer er blevet reduceret med 50 % i samme tidsperiode.
Hos Mybanker hjælper vi dig med at få et bedre overblik over det danske bankmarked. Det gør vi blandt andet via vores Skift bank tjeneste, der på en nem og enkel måde kan sikre dig bedre vilkår. Førhen skulle du selv gå fra bank til bank og indsamle relevante informationer vedrørende et bankskifte. I dag indtaster du blot dine informationer og på baggrund af det vil flere banker få mulighed for at afgive et tilbud på din økonomi. Prøv det selv og find den bedste bank for dig her.
Således har finanskrisen og internettet har ledt til en voldsom slankekur af banksektoren og fået koncentrationen i det danske bankmarked til at stige, men altså også øget mulighederne for konkurrence og gennemsigtighed.
Så selvom antallet af pengeinstitutter er blevet reduceret med 50 %, har banksektorens forandring faktisk givet dig flere muligheder for en bedre bankforretning og gjort markedet mere konkurrencedygtigt. Kundernes præference har også fulgt med forandringen. Førhen var kemien med rådgiveren og bankens lokation på førstepladsen hos kunderne, men som følge af et mere netbaseret og oplyst samfund bliver brugeroplevelse af netbank og konkurrencedygtige priser nu vægtet højere.
”De mange filiallukninger har gjort, at afstanden til den nærmeste filial er blevet større, og det kan være sværere at få aftalt tid til en rådgivningstime”, siger Ulrik Marschall. ”Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget andet”, tilføjer han og fortsætter, ”forandringen af banksektoren har gjort, at vores bankvalg ikke længere er begrænset af geografi og internettet har gjort bankmarkedet mere transparent. I stedet for at gå ned gennem gaden og vælge blandt de lokale banker, kan man nu ved en hurtig Google søgning finde en masse oplysninger om bankerne”.
Nedenfor kan du se udviklingen for antallet af danske filialer og pengeinstitutter.
Læs også: Realkreditjunglen: Et eller to lån