Black Friday har næsten indhentet juleshoppingen
I 2013 lå forbruget af beklædning i november måned 1 pct. over månedsgennemsnittet det år, mens det i december lå 43 pct. over månedsgennemsnittet, jf. figur 1. Et årti senere i 2023 lå forbruget i november 13 pct. over årets gennemsnit, mens december var faldet til ”kun” at ligge 28 pct. over årets månedsgennemsnit.
Tilsvarende udvikling ser vi for andre forbrugsvarer (der ikke er fødevarer og andre dagligvarer), hvor november-forbruget er gået fra at ligge 2 pct. over gennemsnittet i 2013 til 17 pct. over i 2023, mens december-forbruget er faldet fra 33 pct. over gennemsnittet til 20 pct. over gennemsnittet.[2]
Indtoget af Black Friday, som er den sidste fredag i november måned, har således medført en markant ændring i danskernes shoppingvaner, efterhånden som fænomenet er blevet mere og mere udbredt og gået fra Black Friday til ”Black Week” og endda nogle steder ”Black Month”. Og når forbruget skubbes fra december til november, tyder det altså på, at en del af Black Friday-indkøbene er julegaveindkøb.
Har du shoppingplaner til Black Friday? Læs vores 3 sparetips til årets største shoppedag – Black Friday.
Fodnoter:
[1] https://historienet.dk/samfund/handel/det-store-julegaveudsalg-kender-du-historien-om-black-friday
[2] Dette er målt i værdi. Vi finder tilsvarende bevægelser, hvis vi ser på detailsalget i mængder i stedet for i værdi.