Hver tredje har skiftet bank på fem år
Den seneste udvikling skal ses i lyset af, at tallet var 23% i bedste bank undersøgelsen blev gennemført sidste år.
”Kundernes forhold til deres bank forandrer sig i disse år. Flere og flere ønsker et andet forhold til deres bank og søger derfor at finde den bank, der kan leve op til deres forventninger om priser, digitalisering, gennemsigtighed og etik. Det er et skifte fra bankens præmis til kundens præmis,” siger Marlene Nørgaard, der er Adm. direktør for Mybanker.
Hun forklarer, at digitaliseringen har været med til at skubbe til udviklingen. Blandt andet via Mybankers service er det blevet lettere at skifte bank, og det har fået flere danske familier til at undersøge bankmarkedet. Samtidig er der stor konkurrence om bankkunderne – især de kommende eller nuværende boligejere. Derfor oplever mange bankkunder, at de modtager attraktive tilbud fra andre banker, når de undersøger markedet.
Så længe har bankkunder været i deres nuværende bank
Antal år | Andel |
---|---|
0-5 år | 33% |
6-10 år | 16% |
11 < år | 51% |
Mange overvejer bankskifte
38% af deltagerne i undersøgelsen svarer, at de overvejer at skifte bank. Selvom det er en mindre andel end sidste år, er prioriteringerne og årsagerne til overvejelserne de samme. Pris, rådgivning og bankens værdier er fortsat de største årsager til, at mange overvejer at skifte bank og med et spring på 13%-point, spiller bankens værdier og etik en endnu vigtigere rolle i forhold til overvejelserne om at skifte bank. Priserne er stadig største årsag, men fylder ikke helt så meget som i 2018.
Største årsager til overvejelse af bankskifte
Årsag | Andel | |
---|---|---|
1. | Pris / Gebyrer / Renter | 60% (2018: 65%) |
2. | Rådgivning | 37% (2018: 29%) |
3. | Værdier og etik | 32% (2018: 19%) |
Flere mener, at et bankskifte kan give dem bedre vilkår
Undersøgelsen viser også, at der er sket en udvikling blandt de kunder, der ikke overvejer at skifte bank. I 2018 svarede 70% af dem, at de ikke mente, at det ville gøre en forskel af skifte bank. Denne andel er faldet til 59% i 2019.
”Jo flere familier, der oplever, at andre har haft en god oplevelse med at skifte bank, jo flere får lyst til at undersøge muligheden. Vi mærker det blandt andet på vores Skift bank service, hvor vi hjælper med at skaffe tilbud fra flere banker, og samtidig oplever vi stigende interesse fra bankerne i at blive en del af et åbent og transparent samarbejde, hvor de har muligheden for at byde på kunderne,” siger Marlene Nørgaard.
Største årsager til at blive i bank (2018-tal i parentes)
Årsag | Andel | |
---|---|---|
1. | Mener ikke at en anden bank kan give bedre vilkår | 59% (2018: 70%) |
2. | Orker ikke at bruge tid og energi på at skifte | 34% (2018: 34%) |
3. | Ønsker ikke at skulle have nye betalingskort, netbank og konti | 32% (2018: 33%) |
4 | Ønsker ikke at skifte rådgiver | 19% (2018: 17%) |
5. | Ønsker ikke omkostninger forbundet med bankskifte | 15% (2018: 12%) |
Om undersøgelsen
Hvert år tager Mybanker temperaturen på forholdet mellem bankkunder og deres bank. Omkring 5.600 personer har deltaget i undersøgelsen, der har fundet sted i 1. kvartal 2019.