Ønsker du at eje bilen, er beslutningen ikke så svær. Men hvis det ikke spiller en rolle for dig, om du ejer bilen eller ej, er der fordele og ulemper ved de forskellige finansieringsmetoder. For at træffe beslutningen om hvilken finansieringsmetode, der passer dig bedst, skal du kende dit kørselsbehov, din økonomi og hvor ofte du ønsker at udskifte din bil.

I denne artikel ser vi nærmere på fordele og ulemper ved at købe, lease eller abonnere på en bil. Vi sammenligner priserne for nogle udvalgte modeller for at gøre det mere overskueligt. Markedet er dog blevet mere kompliceret at sætte sig ind i, så vi anbefaler, at du foretager din egen research, inden du kaster dig ud i processen med anskaffelse af ny bil.

 

Vil du eje eller kende dine faste udgifter?

Når du køber en bil, har du generelt et større udvalg af biler at vælge mellem i forhold til leasing. Og du har et aktiv, som du altid kan sælge, hvis du har brug for pengene. Til gengæld er det sværere at lave budget for omkostningerne, når garantien på bilen udløber, pga. vedligeholdelsesudgifter. Det problem har du ikke ved leasing og abonnementsordninger, hvor vedligeholdelsesudgifterne er dækket.

Det er muligt at komme ud af en leasing- eller abonnementsaftale, som typisk har et opsigelsesvarsel, men det giver ikke flere penge på kontoen, da du ikke ejer bilen.

 

Vi sammenligner to bilmærker

Vi har valgt at se på prisforskellen mellem køb og leasing på to biler i forskellige prisklasser. Vi tager udgangspunkt i en Tesla Model Y RWD, som har en listepris på 329.990 (juni 2024) samt en Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 hk (Variant: Advanced, Gear: 7 trins DCT) med en listepris på 235.995 (juni 2024). Udgangspunktet vil være at definere størrelsen af omkostningerne i en periode på 3 år. I beregningerne er der taget højde for værditab og vedligeholdelse samt finansiering af bilen gennem et billån fra AL Finans.

Omkostninger til dæk, forsikring og ejerafgift er ikke medregnet i sammenligningen mellem bilkøb og leasing, fordi disse udgifter er ens for de to kategorier. Derudover har vi ikke indregnet tabte renteindtægter på de 20 pct. af bilens købspris, man lægger i udbetaling.

 

Hvad skal jeg vælge hvis jeg skifter bil hvert 3 år?

Vi har valgt at fokusere på forbrugeren, der ofte ønsker at skifte bil, og som kører 20.000 km om året i 3 år. Det giver os følgende resultater:

Udregningerne er fra 12. juni 2024.

Køb af bil

Tesla Model Y RWDHyundai i20 1.0 T-GDi 100 hk (Variant: Advanced, Gear: 7 trins DCT)
Km pr. år20.00020.000
Pris329.990235.995
År inden salg33
Månedlige omkostninger
Vedligeholdelse* (kr/måned)417417
Værditab (kr./måned) **3.8502.622
Ydelse på lån (kr/måned) ***4.8903.757
Samlede omkostninger over tre år
Samlede rente- og kreditomkostninger (Lånindfrielse efter 3 år, 0 kr i indfrielse) ***52.53543.924
Rentefradrag (20,6%)-6.514-5.556
Samlede afdragsbetaling121.92085.862
Samlet værditab bil138.59694.398
Forventet salgspris191.394141.597
Samlet betaling i perioden321.537233.628
Samlede omkostninger pr. måned efter rentefradrag, ekskl. afdrag ****5.5454.105

*Vedligeholdelse er antaget at være 5.000 kr. årligt. Bemærk at denne post er vanskelig at forudsige og kan variere meget.
**Værditab er opgjort af Bilbasen til 40-42% på Teslaen og 38-40% for Hyundai’en. Vi har regnet med de højeste værditab i de to spænd for at sikre en konservativ vurdering.
***Det antages, at man låner til 80% af bilens pris, og lånets løbetid er 6 år (variabel rente med ÅOP før skat på 7,07% til Tesla og ÅOP før skat på 8,83% til Hyundai hos AL Finans.)
****Afdrag på lånet indregnes ikke i de samlede omkostninger, da det reelt er en opsparing i bilen. Når du sælger den, er der også et lavere gældsbeløb at tilbagebetal, og dermed har du flere penge i hånden efter salget.

 

Leasing af tilsvarende bilmodeller:

Tesla Model Y RWDHyundai i20 1.0 T-GDi 100 hk (Variant: Advanced, Gear: 7 trins DCT)
Km pr. år20.00020.000
Leasingperiodens længde (år)33
#colspan#
Vedligeholdelsesomkostninger pr. måned00
#colspan#
Førstegangsydelse15.00014.995
Månedlig ydelse5.4453.495
#colspan#
Samlede omkostninger pr. måned eks. førstegangsydelsen5.4453.495
#colspan#
Samlet betaling i perioden211.020140.815
Samlede omkostninger pr. måned5.8623.912
Så meget dyrere er det at lease317-193

Som det fremgår af tabellen, er der med disse to biltyper og forudsætninger ingen stor forskel på prisen ved køb frem for at lease. Det er lidt dyrere at lease Teslaen mens det er lidt billigere at lease den valgte Hyundai
Udregningerne afhænger som illustreret ofte meget af biltype, så nogle biler vil være billigere at købe frem for at lease dem og omvendt. Derfor skal du også mest bruge disse eksempler til at få et overblik over, hvilke udgifter, du skal holde øje med, og så tage din beslutning ud fra den konkrete bil, du ser på.

Omkostningerne forbundet med køb vil naturligvis blive mindre, hvis du har pengene kontant. I så fald vil posten renter, afdrag og andre kreditomkostninger bortfalde, og dermed vil det blive mindre dyrt at købe end at lease. Omvendt går du glip af evt. renteindtægter eller andre kapitalgevinster på din opsparing.

Desuden er særligt bilens værditab forbundet med usikkerhed i beregningerne. Især Tesla har historisk ændret prisen meget, og derfor er det usikkert, om man kan sælge bilen uden et større værditab end de 42 pct. vi regner med. Og generelt er der flere penge at tabe, hvis man køber en dyrere og mere ekstraordinær bil sammenlignet med en lille miljøvenlig og økonomisk bil.

Omvendt er der også usikkerhed forbundet med leasing. Fx er det ikke alle, der kender sit kørselsmønster de næste tre år. Hvis man har leaset en bil og fx vil køre mere end 20.000 km/år, bliver det meget dyrere, hvis man vil skrue op. Derimod hvis man ikke har brugt alle 20.000 km og har betalt for det, kan man føle, at man ikke udnytter, det man har betalt for.

Sammenlign priser på billån

 

Bilabonnement

I løbet af de sidste år er der kommet et alternativ til bilkøbet og privatleasing, hvis du ønsker størst mulig fleksibilitet og bekvemmelighed. Ved at tegne et bilabonnement, har du mulighed for at binde dig til en specifik bil i 30 dage ad gangen. På den måde har du altid mulighed for at opsige eller ændre abonnementet, hvis du skal ud på en længere rejse, eller hvis du blot ønsker at skifte bil ofte. Ved et bilabonnement er alt inkluderet, dvs. grøn ejerafgift, sommer- og vinterdæk samt forsikring. Det eneste du skal forholde dig til, er prisen på abonnementet. Det betyder, at det er nemt og overskueligt at holde styr på din biløkonomi – ligegyldigt hvilken bil du har, eller hvor længe du ønsker at have den.

Omvendt er der ofte en mindre udvalg af biler, og abonnementsordningerne er også ofte dyrere end leasing og køb, da du betaler for fleksibiliteten.

 

Fordele og ulemper ved bilkøb, leasing og bilabonnement

Selvom vi med vores tabeller har forsøgt at skabe overblik over hvornår det økonomisk kan betale sig at købe eller lease for de konkrete biltyper, er der stadig en del overvejelser man bør gøre sig. Der er – som altid – både fordele og ulemper ved de forskellige måder at få en bil på. Der findes også forskellige former for leasing og abonnement-aftaler. Derfor anbefaler vi, at du undersøger markedet grundigt inden du træffer dit valg.

Privatleasing

Fordele:

  • Du kender de månedlige omkostninger i hele leasingperioden, hvis bilen holdes skadesfri og det årlige antal kilometer overholdes
  • Leasingselskabet står for garanti og service på bilen
  • Lavere udbetaling på en leasingbil end ved køb af bil
  • Ny bil hver 3. år

Ulemper:

  • Der kan være en del faldgrupper afhængig af, hvordan leasingkontrakten er udformet
  • Du skal vide præcis, hvor mange kilometer du kører om året. Kører du flere kilometer end det aftalte afregnes det som regel til overpris. Kører du derimod færre, er du nødvendigvis ikke sikret at få penge retur.
  • Der er et opsigelsesvarsel i de fleste leasingkontrakter. Denne kan blive aktuel ved en ændret livssituation såsom arbejdsløshed, skilsmisse mm. Du kan altså godt komme ud af kontrakten før tid, men det er forbundet med omkostninger.
  • Skader på bilen er ikke gratis. Når bilen returneres, kan du derfor risikere at få en ekstraregning
  • Engangsbeløbet, som du betaler for bilen, får du ikke retur.
  • Det kan blive dyrt at tilvælge udstyr, da prisen på udstyret ofte svarer til den fulde pris, selvom du blot har bilen i leasingperiodens længde.

Køb af ny bil

Fordele:

  • Du kan skræddersy bilen, så den passer præcis til dit behov
  • Hvis du ønsker at beholde bilen over en længere tidshorisont, kan køb af bil være at foretrække
  • Ingen kontraktforhold du skal forholde sig til, og du kan derfor sælge bilen når du ønsker
  • Hvis du kører mange kilometer om året, eller har svært ved at forudse antal af kilometer, kan køb være den rigtige løsning

Ulemper:

  • Værditabet på købte biler er ret voldsomt. Så snart bilen har forladt forhandleren, er den faldet i værdi
  • Hvis man ikke har pengene i banken, skal man finansiere købet af bilen, hvilket er en ’ekstra’ omkostning i forhold til det løbende værditab og vedligeholdelse.
  • Der kan komme uforudsete udgifter, som ikke er dækket af garantien på bilen. Bemærk, at nogle bilforhandlere kun tilbyder to års garanti i modsætning til de tre år, som er standard i branchen.

Køb af brugt bil

Fordele:

  • Mere bil for pengene, da bilens største værditab forekommer i de første år
  • Ingen kontraktforhold du skal forholde dig til, og du kan derfor sælge bilen, når du ønsker
  • Du behøver ikke være opmærksom på, hvor mange kilometer du kører

Ulemper:

  • Har typisk ikke samme driftsøkonomi og moderne teknik, som nyere modeller
  • Fabriksgarantien dækker ikke (i de fleste tilfælde)

Bilabonnement

Fordele:

  • Stor fleksibilitet, kun bundet 30 dage pr. bil

Ulemper:

  • Ikke mulighed for at skræddersy din egen bil, da du vælger blandt de biler, som stilles til rådighed i abonnementsudbyderens ’bilpulje’.
  • Begrænset udvalg

 

Derfor tager vi højde for værditab og afdrag

For at forstå sammenligningen, er det vigtigt at være opmærksom på den måde vi tager højde for værditabet på. Det beløb, som du betaler til banken hver måned, hvis du ikke har pengene kontant, udgør ikke den reelle omkostning forbundet med at have en bil. For at udregne den reelle omkostning, er du nødt til at inddrage værditabet på bilen pr. måned. Selvom du ikke mærker værditabet på pengepungen, er det her omkostningen reelt ligger. Efter et år er værdien af mange biler ofte faldet med ca. 15%. Dette er ikke et beløb, som du mærker, da pengene er bundet i bilen. Hvis du derimod sælger Teslaen i vores eksempel efter et år, og værditabet er 15%, har du 49.498,5 kr. mindre i hånden. Derfor har man tabt 49.498,5/12 = 4.124,9 kr. om måneden.

Når du gør brug at et lån, betaler du løbende en omkostning i form af renter og etableringsomkostninger ud over afdraget på lånet. At du betaler afdrag på lånet, er ikke i sig selv en omkostning. Det er blot købesummen på bilen, som bliver fordelt ud på lånets løbetid, så det bliver nemmere for forbrugeren at købe en bil. Som nævnt ovenfor er købesummen ikke en omkostning, da du blot binder pengene et andet sted. Derfor er afdraget heller ikke i sig selv en omkostning.

Læs også: Firmabil eller privatbil: Hvad kan betale sig for dig?