Bankskifte – hvad bruges årsopgørelse egentlig til?
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Ja som overskriften indikerer, vil jeg bare vide hvad årsopgørelsen egentlig bruges til. Hvad kan min kommende bankrådgiver se på årsopgørelsen, udover om jeg skylder noget i skat?
Vh. Johanne
Bl.a.
– Hvad du tjente sidste år (om du havde en fast indtægt).
– Hvad du havde stående af indlån i banker
– Hvad du havde af gæld til banker/kreditforening
– Om du betalte til fagforening/a-kasse
– Oplysninger om din bolig (hvis du har en)
Kik på din årsopgørelse via told og skats tast selv service
Jeg sender altid Årsopgørelsen kun til http://www.skat.dk/tastselv klipper resten væk.
Banken skal kun bruge din adresse-dokumentation.
Hvad rager øvrige oplysninger banken ?
der skulle have stået:
Jeg sender altid Årsopgørelsen der hvor der står http://www.skat.dk/tastselv under skatteoplysninger øverst til højre incl. din adresse og klipper resten væk.
Ved et bankskifte vil de fleste banker nok forlange at se en årsopgørelse, jeg tror at det er standard nu om dage. Men hvis du oplyser, at du ikke skal låne eller have udstedt kreditkort o.l., så vil de nok se bort fra opgørelsen, hvis man udtrykkelig anmoder om det.
Men hvorfor ikke bare sende en kopi, der er vel ikke noget hemmeligt ved den?
Banken kan se din gæld, formue og indkomst mm.
Men nu er du jo ung, og formentligt studerende endnu eller har lav indkomst endnu.
Skal banken give f.eks. en kassekredit er det jo rart at vide om du skylder andre penge.
Banken skal jo helst have sikkerhed for at du betaler det lånte beløb tilbage.
Selv et Dankort kan jo overtrækkes og på den måde kan banken påføres et lån de ikke ønsker.