indfrielse af lån før tid
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Hej…
Jeg har et rentemax realkreditforeningslån på 4%. Det udløber i 2025. Jeg skylder 490.000kr. Jeg betaler ca. 20.000kr hvert kvartal.
Jeg betaler pt. 0,6 i renter og 0,8 i bidrag – altså 1,4% ialt. Jeg har pengene i kontanter stående i banken til 0,5% i rente.
Jeg vil gerne bruge mine kontanter og betale mit lån ud nu (altså før tid), men min bankrådgiver siger, at det er for dyrt, fordi det står til kurs 105. Jeg har slet ikke forstand på hvad det betyder, men kan det passe? At jeg ikke kan betale mit lån ud uden at skulle betale “straf-penge" for det og at det vil være meget dyrere end at lade lånet løbe tiden ud? Hvad nu hvis jeg lader 50.000kr stå (og dermed ikke lukker lånet helt ned), skal jeg så også betale “straf-penge"?
Venlig hilsen…
Du skal indfri lånet når det skal refinansieres. Så sker det til kurs 100
Tak for svar, men et lån der udløber i 2025 skal vel ikke refinansieres? Det er jo et fast forrentet lån med rentemax…Eller..??!!?
Det kan sagtens passe at der er en overkurs ved indfrielse. Overkursen er på obligationen, ikke et gebyr, så det hjælper dig ikke at nøjes med at delindfri lånet.
Nej, Marianne, der er ikke tale om et fastforrentet lån, men derimod et lån med variabel rente og et pænt rentetillæg i forhold til den korte rente.
Både at lånet er med variabel rente og kun kan indfris før tid til kurs 105 står klart tydeligt i betingelserne.
https://www.nykredit.dk/dit-liv/produkter/produkter—bolig/realkreditlan/rentemax/#fakta
Heldigvis får du rentefradrag på ca. 33% for renter og adm.bidrag og der er trods alt tale om et lille beløb og en beskeden rentebetaling.