6% eller 7&
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Hej
Er der nogen der kan forklare mig lidt om fordel/ulemper ved (idag) at tage et 7% fastforentet lån til kurs 99 versus et 6% fastforentet lån til kurs 94?
Ja,
Fordele ved 6’erne:
– Den effektive rente er en smule lavere, hvilket vil sige du kommer til at sidde for en lavere ydelse.
– Aktuelt er der ca. 5 kurspoint mellem 6’eren og 7’eren.
Ulempe:
– Der er overhængende fare for du i sidste ende ender med at indfri til kurs 100, og derved taber 60.000 pr lånt mio.
– Dette er en væsentlig risiko, hvis der er mulighed for du skal ud af lånet på kort sigt.
Der er fare for at du i sidste ende kommer til at indfri til kurs 100 af to årsager.
1. Markedsfaktoren: Den generelle forventning er at renten vil falde væsentligt indenfor en horisont på 24-36 måneder. Det vil sandsynligvis bringe både 6eren og 7eren op i kurs 100, og åbne 5% obligationen.
2. Tidsfaktoren: Jo kortere restløbetid på lånet, desto tættere kommer kursen på 100, alt andet lige. Hvis du fx skal indfri om 8 år, vil kursen sandsynligvis være kravlet meget tættere mod 100.
Samlet:
Da kursforskellen mellem 6 og 7% lånet er begrænset, er jeg lige ved at sige at lånene er næsten lige gode, jeg ville dog nok personligt hælde mod 7%-lånet.
Hej
Er næsten enig med Generalen, men vil dog helt klart anbefale at optage en del af lånet med variabel rente, meget gerne som boligkredit, specielt hvis I ikke har et boliglån i de yderste 20 %.
Hvis du køber bolig med henblik på at sælge indenfor en kort årrække, er 7% nok bedst (grundet det mindre kurstab), men overvej lige et F1-lån, hvis du hælder til, at renten vil falde.
Flekslån er helt klart at foretrække, men nu svarede jeg ud fra en forudsætning om at de ønsker sikkerhed i fastforrentede lån.