Andelsforening – Håndværkerfradrag
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Hej,
Jeg administrerer et bofællesskab (registreret som andelsforening), hvor vi nu skal have skiftet vinduer i hele huset (vi bor alle i samme hus). Det ville derfor være oplagt at udnytte håndværkerfradraget, da arbejdslønnen kommer til at beløbe sig til ~65.000 DKK.
Hvad jeg umiddelbart kan læse mig til, er det kun lovligt at få fradraget, såfremt udgiften afholdes af de enkelte andelshavere – og ikke fra vores fælles konto. Jeg kan bare ikke forstå, at blot fordi vi har valgt at spare op på én fælles konto, skal vi straffes ifht., hvis vi havde sparet op på separate konti?
Jeg har dog tænkt på, om man jeg ikke blot kunne lade andelsforeningen udstede (rentefrie) lån til andelshaverne, som de brugte på at betale håndværkerlønnen. Herefter kunne disse lån afdrages løbende ved en midlertidig nedsættelse af boligafgiften.
På forhånd tak for de gode svar 🙂
Hej,
Ja – det er rigtig ærgerligt at der er nogen som bliver straffet for at spare op i ejer og andelsforeninger. Jeg tror ikke jeg tør vejlede dig i sådanne krumspring som du nævner – jeg kender ikke nok til at udstede lån til andelshaverne mm.
Du kan læse et par indlæg her:
http://haandvaerkerfradrag.dk/boligfradrag-sporgsmaal-og-svar.asp?search=andelsforening
Eller her hos SKAT:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947793&vId=0
Mvh Peter
Hej Peter,
tak for indlægget. Jeg har netop været inde og læse på sider som dem, du henviser til. Det er på baggrund heraf, at jeg har tænkt på de
HEj Dare-Devil. Grunden til at I ikke kan få fradrag er at en andelsboligforening ikke betlaer skat. Derfor har i heller ikk efradrag for renter. PRivatepersoner betaler skal og kan derfor få fradrag. Ja det straffer de andelsforeninger der har sparret op, og der er selvfølgelig uheldigt.