omlægning eller for lille gæld?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    AnonymForfatter

Hej

Har pt et totalkredit 5% fastforrentet 30 årigt lån med en restløbetid på 19.5 år og en restgæld på ca. 845.000. Huset blev for ca. 3 år siden vurderet til 1.000.000,- af Jyske Bank og at de ikke ville belåne huset yderligere (det var for at finansiere en nyere bil). De vurderede det til 1.270.000 ved købet.
    Nu har samme bankrådgiver nævnt at det måske var muligt at omlægge til 2% 20 år. Jeg skulle isåfald kontakte totalkredit. Jeg spurgte så om hvorfor de ikke tilbød et tilsvarende produkt fra brf kredit (som de nu er gift med). Evt et 2.5% 30 årigt da det passer bedre til vores nuværende behov for lav månedlig ydelse. Jeg har ikke mave til et flekslån. Så hvilke hensigter banken har er jeg lidt i tvivl om. Svaret var at de jo tidligere har afvist at belåne huset yderligere.For mig lyder det blot som en ærlig bankrådgiver og at han siger jeg skal passe på evt risiko for indlåsning af lånet på de 2.5%. Men er den risiko ikke lige stor på lånet til de 2% ?
    Den offentlige vurdering er nu på 1.100.000,- men om en ny vurdering kommer derop aner jeg ikke endnu og om det overhovedet er muligt at omlægge så lille et lån aner jeg heller ikke noget om.

Kan I evt kamme med et eller andet råd?

Mvh msskov

peter holm larsenForfatter

Jeg synes bestemt du skal kontakte de forskellige kreditinstitutter og høre hvad de vil vurdeer dig hus til.

Det kan sagtens betale sig at skifte – hvis dine tanker ikke er at sælge de kommende 5-6 år.

thsvForfatter

Sikke et dårligt råd Peter Holm…

Omlægning kan foretages via Totalkredit, mens en nybelåning jo netop baserer sig på nuværende værdi.

Jeg ville bestemt omlægge til 2½% 20 år, er spares immervæk omkring 20.000 kr i starten om året i renter, så det kan godt bære låneomk. og kurstabet. Samtidigt falder din ydelse så der bliver lidt mere råderum i hverdagen, f.eks. til opsparing til næste bil.

AnonymForfatter

Tak til jer begge.
    Har talt med TotalKredit i dag og de vil lave en omlægningsberegning, så jeg kan se hvad det kommer til at betyder i kr og øre for at omlægge til 2,5% 30år.
    Nu skriver “thsv" godt nok 2,5% over 20 år. Mener du ikke 30 år? Ellers så hedder det 2% over 20 år.

HammerenForfatter

Hvad man kan betale over 20 år, må man ikke bruge 30 år på.
    Prøv og tæn hvor godt det bliver de sidste 10 år, hvor i ingen gæld har…

peter holm larsenForfatter

Hej thsv,

Hvad er det lige præcis der er dårligt ved mit råd?

Ved omlægning skal omlægningen lånet efter omlægningen holde sig inden for 80% af vurderingen.

Prøv af forklare hvad forskellen ved være ved omlægning fra brf til Totalkredit og det du kalder nybelåning i relation til brugerens situation. Så tror jeg du forstår min pointe – og din fejlslutning 🙂

AnonymForfatter

Hej Peter Holm Larsen

Det fremgår måske ikke helt tydeligt, men det nuværende kreditlån er oprettet ved TotalKredit igennem Jyske Bank. Dengang var jyske bank og totalkredit gode venner. Hvad De åbenbart ikke er længere.

Hammeren:
    Du har ret i at det er en god idé at afvikle sine lån hurtigst muligt. Men som jeg skriver, så giver det bedre luft at gører det over 30 år. Alternativt skal vi ud at låne i banken eller oprette en kassekredit. Og det har jeg absolut ikke lyst til.

HammerenForfatter

ja okay- men I kommer da til at sidde billigere med 2% over 20 år end med det lån i har nu.
    Jeg kan godt læse at I ønsker at sidde billigt mht. lån.

Men jeg synes ik der er noget i din historie der indikerer at I har behov for ekstra rådighedsbeløb, men blot fortæller du at din bankrådgiver foreslog et andet lån.
    Jeg synes jeres rådgiver har givet jer et fantastisk forslag….

svvForfatter

Hej msskov
    Jeg er journalist på Ekstra Bladet og sidder netop (weekend-vagt) og skriver på en artikel om, hvor meget man kan spare ved at konvertere sit lån.
    Jeg mangler kun en case, og har netop brug for en person/par, der kan fortælle om de overvejelser, de gør sig.
    Hvis du har lyst til at være med, så ring med det samme til Steen Valgreen-Voigt på 33472960. Tak.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.