Omkostninger ved optagelse af lån
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Hej alle.
Vi står og skal finansiere vores nye hus.
Vi skal bruge 2 mill fastforrentet med afdragsfrihed, samt 1,4 mill flexkort med afdrag.
Pengene skal bruge 1/12-15
Banken lægger 0,3 på kursen for fastforrentet lån pr. måned der er til hjemtagelsen af lånet.
Omkostninger bliver altså:
kurtage 5.137 kr
gebyr for fastkursaftale 500 kr
låneoptagelse 2.500 kr
sagsekspedition 2.500 kr
tinglysning 1.660 kr
tinglysning 14.100 kr
hertil kommer kurstab (inkl bankens 0,3%/måned) 67.279 kr
Ser det rimeligt ud? Er der noget jeg bør kunne forhandle ned/væk?
Lad høre hvad I ved/mener.
Mvh Bo
Elendig lånekombination i mine øjne, da fastforrentet lån har større kurstab ved afdragsfrihed og man ikke sparer ret meget i afdrag. Byt rundt på de 2 lån selvom det giver et lån der ikke er stabilt i ydelse og nøjes med at 1,7 mill. er afdragsfrit og der afdrages på 1,7 mill. Man sparer også meget mere ved ikke at afdrage på flexkort fremfor et 3% lån.
Gebyrerne ser rimelige ud, husk at 2½% lånet på sigt er klart billigere end 3% trods det indledende kurstab.
I følge RD er forskellen i afdrag på 56.000 kr pr. million over 5 år på 3% og flexkort.
Kære Thsv,
Jo utroligt den gang jeg lavede beregninger i overflod for at bevise min påstand – var et af dine argumente mod mine at man ikke skulle tage 2,5 % lån da der var stort kurstab fremfor et 3% lån – og hvad ser jeg nu …….. Nu er 2,5% lån at foretrække 🙂
Håber spørger forstår hvad du skriver 🙂
Tak for respons.
Men jeg bliver lidt forvirret over Peter Holm Larsens kommentar. Er du enig med Thsv eller ej?
Mvh Bo
PHL: Hvor er det ærgeligt at du ikke læser korrekt!
Mit argument var jo faktisk at 2½% lånet var billigst på langt sigt på trods af det højere kurstab.
Ligesom du underbyggede mit argument om at det koster 15% i rente i forhold til afdragets størrelse at vælge afdragsfrit fastforrentet lån, selv hvis man ser bort fra det forøgede kurstab.