RK: Kurssikring nu eller vente til juni
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Hej.
Jeg står pt. i et lejlighedskøb (2.700.000 kr) og skal til at vælge finansieringsmodel. Min plan er følgende og det er også det banken anbefaler mig.
2.5% realkredit lån m. afdragsfrihed (for at afdrage mest muligt på banklånet)
4.5% på banklånet m. 10 års afdrag.
Indskyder selv 260.000 kr.
Kursen på ‘2.5% rk’ er pt. 99. Jeg har mulighed for at kurssikre til 97.5.
Jeg har læst en masse prognoser og det virker som om, at renten først vil stige i 2. halvår af 2017, og min umiddelbare tanke er at have is i maven og vente indtil juni og dermed undgå kurssikringstabet.
Mit spørgsmål til jer er om I har nogle indvendinger samt anbefalinger ift. ovenstående?
Det er en lejlighed jeg forstiller mig at bo 5-6 år i, hvorfor kursen anses som ret essentielt ift. når lånet skal indfries.
Lad være med at afdrage på banklånet!
Tillægget for afdragsfrihed er ca. 0,3% på hele RK-lånet, mens afdraget er pænt under 2,5% de første mange år på et 2½% lån.
Med kun 4,5% på banklånet sparer du tilmed kun omkring 1% i samlet rente på det der afdrages på banklånet fremfor på 2½% lånet, som dog ikke er under kurs 100 endnu med afdrag.
Derudover lyder kurs 97,5 ret dårligt for 2½% uden afdrag, hvilket RK er det?
BRF oplyser kurs 97,8 til udgangen af juni måned.
Hvis du gerne vil af med banklånet så vælg F5-lån uden afdrag i stedet, men sikrer selvfølgelig ikke mod fremtidige rentestigninger.
Men helt ærligt et banklån på ca. 300.000 kr vil selv ved en rentestigning på 4% kun koste 12.000 kr brutto ekstra om året.