må man bare lukke dankort

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 49 i alt)
  • Indlæg
  • #112202
    AnonymForfatter

    Helt enig, men en bank BØR også give “luft" til at man en gang imellem får lavet et overtræk. Men hvis man ved at det er noget der vil gentage sig, skal man selvfølgelig snakke med sin bank om at få lavet en kassekredit.
    Men til sagens kerne. Emnestarter snakker jo om Nordea, og jeg kan ikke lade være med at kommentere det, selvom indlægget er ca 3 år gammelt.

    Jeg havde indtil slutningen af 2004 også Nordea, men efter at mine forældre havde haft problemer med at deres bankrådgiver bare overflyttede penge mellem deres konti, så skiftede de til Roskilde Bank. ( Hvor deres “nye" bankrådgiver faktisk var en de havde haft mange år forinden hos Nordea, men skiftede til Roskilde Bank fordi det blev for upersonligt"). Efter et par år der følte jeg heller ikke at jeg havde et “personligt" forhold til min bank, så jeg skiftede over til Roskilde Bank, og til mine forældres bankrådgiver. Jeg har aldrig før haft et så afslappet forhold til min bank, og heller ikke haft så meget styr på min økonomi som jeg har nu. Min bankrådgiver gover mig og min kæreste “luft", men han har samtidigt også 100% tjek på økonomien.

    Med denne svada mener jeg nok bare, at et par af de “store" banker har trådt sig selv over foden, og er blevet mere eller mindre upersonlige, og går efter “storkunderne".

    #112204
    MichaelForfatter

    Jeg har aldrig rigtigt forstået den holdning med at det er en fordel at have et personligt forhold til sin bank. Det betyder blot, at man ikke kigger sig ordentligt for når man skal købe et nyt produkt af den ene eller andet art, hvilket jo kun er ris til egen r.. Det er jo iøvrigt ikke din bankrådgivers opgave at holde styr på din økonomi – det kan kun være din egen opgave. Hvor meget “luft" kan man iøvrigt forvente i såfald der skal være den mulighed? Det er en mærkelig flydende grænse, som ingen rigtigt kan være tjent med. Så hellere en klokkeklar aftale der hedder, at man ikke overtrækker overhovedet, medmindre man har en forudgående aftale – så ved alle hvad de har at rette sig efter.

    Personligt opfatter jeg mine bankforbindelser på samme måde som supermarkeder: Jeg køber dér hvor det er bedst og billigst og ikke der hvor jeg tilfældigvis kender søde Hanne eller flinke Poul nede i kassen.

    #112206
    AnonymForfatter

    Jeg har haft en investerings’rådgiver’ der – som alle andre – kontaktede mig med det sædvanlige gylle som bankerne tjente på, men heldigvis kontaktede han mig aldrig for at følge op på den slags. Derimod kunne han finde på at kontakte mig når han havde noget hen mente kunne være interessant ud fra et kendskab til mig. Det kunne jeg så vurdere.

    Jeg har haft en bankrådgiver der ikke kunne finde på at gøre et nummer ud af det, hvis jeg ringede og fortalte om et planlagt overtræk – han sagde bare i telefonen ‘Tak, det har jeg noteret mig’. Det tjente banken jo stadig på. Jeg tror osse han sparede mig for et gebyr i ny og næ (fx betalte jeg ikke for at flytte et værdipapir fra eet depot til et andet), men det har jeg ikke så meget styr på.

    Jo, det er en god idé at ‘være kendt’ i banken.

    #112210
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig handler man hvor det er bedst og billigst.
    Men hvis man får et “forhold" til sin bank, så kan det jo også hjælpe til at få nogle gode aftaler.

    #112222
    AnonymForfatter

    Banken er da berettiget – du går da heller ikke gennem brugsen med kurven fuld af varer og siger jeg regner med at komme tilbage mandag og betale. Og hvis jeg ikke har penge mandag sender jeg lige en mail om hvornår jeg så har råd til at betale…..

    Og nej de tjener ikke deres penge på overtræk som ikke er mulige at inddække ….for banken skal også betale for at have minus på deres konto……

    #120168
    AnonymForfatter

    Hej Marianne – Vi har prøvet nøjagtigt det samme, og umiddelbart ser det ud til at bankerne kan behandle folk som de vil. Vi har Sydbank og de har indført en ny kundeservice – nemlig ingen!!! Der er kreditstramning overalt, men det forklarer ikke hvorfor de skal have lov til at behandle kunderne på den måde. Jeg tror vi kommer til at opleve at utroligt mange vælger at skifte bank. Kunsten er så at finde en bank der behandler deres kunder ordentligt, og det kan være svært at gennemskue. De burde indføre en smiley ordning til banker. Mit bedste råd er: skift bank!!!

    #120170
    AnonymForfatter

    Men så synes jeg du skal oplyse den nye bank om hvorfor du skifter bank….

    “vi skifter bank fordi vi var i overtræk og sydbank lukkede vores dankort"

    Så tror jeg den nye bank straks vifter om sig med dankort og andre kreditkort til dig…..

    #120174
    AnonymForfatter

    Ja jeg vil også lige blande mig.
    Få dog en aftale med jeres bank istedet for bare at trække over uden at have snakket/mailet med din rådgiver. Ligesom mange andre har skrevet herinde, så tager man da ikke bare penge fra kassen eller andre steder uden at spørge om lov. Så stop med at give bankerne skylden for at økonomien sejler. Det er et samspil og det er jer der skal tjene pengene og bruge dem fornuftigt.

    Og man læser da at bankerne er ret obs på kunder så de har nok kontaktet kunder(som er kreditværdige) til at få kredit eller lån.
    hvis ikke så tag da en snak med din bank. Så finder du også ud af om du skal skifte bank eller ligefrem kan få en kredit uden selv at bruge pengene man ikke har eller fået lov til.

    Og ja som Gode råd siger: oplys jeres nye bank at Dankortet blev lukket pga overtræk, så skal I bare se gode indlånsrenter og udlånsrenter…jeg vil tro at folk der har en mindre kredit er faktisk bedre end folk der bare trækker over.

    #121720
    AnonymForfatter

    Det er ganske nemt at BARE kigge efter de bedste tilbud, Jeg holder penge og økonomi.

    Hertil bedes man skifte bank, uanset om hvorlænge man har været kunde. Det er med til at give en bank eller banker udsigt til at være mere påpasselige med hvilke renter og at de som er rådgivere ikke kun er rådgiver for dem selv og bankens skyld, men sandelig også for kunden.

    Det er ikke alle banker der vil have en, uanset om man har gæld eller ikke gæld i sin gamle bank.

    Jeg er førtidspensionist, og dermed kan jeg ikke efter eget valg bare skifte til hvilken som helst som jeg finder belejlig.

    Dette er noget man søge om og lige før det også er en teoriprøve man skal op i for at blive godkendt i.

    For 3 måneder siden skiftede jeg bank, da forhenværende bank havde truet mig med hvilkesom helst midler for at det lån jeg havde hos dem skulle betales mere af på om måneden. Pga. af al den problematik omkring kommuneskiftet og sammenlægning, har det givet mig en del bøvl, dvs. min pension er indkommet til tiden, dermed har man rettet i et dokument som jeg havde skrevet under på, at det var med fast rente og ikke variabel rente.. dette havde banken to år forinden rettet til variabel rente,, Ikke noget jeg tænkte så meget over fordi jeg handlede i min gode tro at min rente var fast.
    Pt. skulle jeg iflg. mit dokument have afskrevet mit lån med 60.000,00 kr. Men iflg. banken ved en opgørelse kun havde afdraget 11.780,59 kr. Dvs. banken har taget ca. 50.000 til sig selv ved at de havde ændret min faste rente til en variabel så renten på et tidspunkt løb op i en stigning svarende til 29,8% mod de 15,2 som den står på nu..
    Jeg blev meget forfærdet over at de havde gjort noget uden min tilladelse, og at jeg nu rent faktisk slet ikke havde betalt noget som helst som afdrag af mit lån, dersom de havde foruden renterne havde tilskrevet mig også ændring af Lånedokumentet.

    Selve problemet sker i samme takt med at jeg fra årskiftet 2008 for en pension ind som er 10 dage ældre end daværende tidspunkt skulle have været indsat.. Samme månede inddrager de mit Visa dankort og lukker for det, Dog har jeg min netbank og til syn og rædsel se til at banken uden videre hæver rykkergebyr og renter på den dyreste konto VISA dankortet som de selv havde lukket.. Jeg kan intet gøre, udover de mails jeg skriver og pr telefon forsøger at få kontakt med den rådgiver. alt imens månederne går, Betyder det at jeg har mistet mere end kun 50.000,00 kr til banken.. Banken hedder Sparekassen Sjælland og slet intet tilovers for den bank mere.
    I marts månede skifter jeg til Danske Bank og får en NEM konto der, man skriver under på at dette er det sted hvorpå at løn og andet går ind på for fremtiden. Så kommunen må da kunne finde ud af hvor de skal indbetale min førtidspension henne.

    Dette går nu ellers hånd i hånd og slet ikke nemt for mig at få Danske bank til at erkende de har fejl i deres system. Jeg får da tjekket det hele igennem nu og er fastslået at jeg fra samme dag jeg har skrevet under har den hele tiden fungeret som nemkonto og at nu har kommunen rettet sig ind på det. det opdager den tidligere bank så…OG! igen gør banken sig et endnu et forsøg, og derved opstår der forvirring så min nuværende Maj pension ikke går igennem til Danske bank. Men derimod til Sparekassen SJ. De har så været inde og ændre min NEM-konto fra danske bank til dem selv, trods alle de rykkere og trusselbreve om at nu var sagen endelig overgivet til RKI og at der nu var sat en advokat på. Har tyvestjålet min pension samt spærret min netbank hos dem, til trods for at jeg har modtaget tre breve om pin-koder til om at jeg skulle have modtaget et visa electron kort, som banken har beholdt selv, så den aldrig kunne aktiveres.

    Nu har alt dette ståhej her siden Januar 2008 smittet så meget af, da jeg ikke har haft penge til at betale yderligere regninger, betydet at jeg er blevet erklæret insolvent og 7 firmaer har lagt det hele over til incasso som har lavet et brev som et forlig på at fra at betale et afdrag på 500 kr om måneden er rettet til at jeg henholdsvis på den dyreste skal indbetale 8843 kr. om måneden i de næste 10 måneder, som de kalder for et forlig..

    Har nu resulteret i at nu kommer man efter mit køretøj og at det skal på tvangsauktion..
    Der nu ikke så meget valg at gøre godt med her.
    Dog har der været nogle kreditorer der har ment at de hellere vil have pengene ind på et mindre beløb, end at tabe det hele på gulvet. Dette har været prisværdigt for mig at indgå en sådan aftale.. Men selv samme kreditorer har ment at jeg skulle klage over at sparekassen har snydt mig foruden min løn for Maj månede som de har taget rub og stub for at dække sig ind men også at de har lavet dokumentfalsk. Dersom de begrunder med at man på privat lån i kan have fast rente og at dette var en fejl fra en anden rådgiver og derpå havde de lavet min aftale om.. Uden min underskrift..

    Jeg har snakket med diverse instanser og som synspunkt på dette, skal jeg så lade Banktilsynet gå ind i den sag, Men spørgsmålet er hvormeget vil jeg vinde deraf, når man læser om alle de 6000 sager der har haft er der kun små 10% som har fået medhold i deres klager, og de 9,9% er størrere firmaer der har en god advokat til at hjælpe sig.

    Når man læser om Økonomiske rådgivningsfirmaer der beskæftiger sig med lavtlønnede ofre ude i den store bankverden kan man nu se at de fleste er nu anmeldt til forbruger klagenævnet samt at forbruger klagenævnet har også den opfattelse af det er plattenslagere af firmaer der tager sig godt betalt, og aldrig et godt råd værdigt end at holde sig meget langt væk fra disse, når nogle tager sig godt betalt med 25 kr pr. minut ved hver samtale.

    Og så er der den anden mulighed at snakke med en advokat, men en advokat gør heller ikke noget gratis, så når det drejere sig om økonomi og retsager så er der ingen hjælp at hente iform af retshjælp eller andet.. Cool Cash, og hvem har så råd til det??

    Banker, rådgivningsfirmaer, som så meget andet, er de fleste underlagt en eller anden bank, og dermed inhabil, hvis det pludselig er imod deres egen bank der skal lægge ører til.. Så det er en skidt branchevalg at gå efter.

    Alt imens vi andre som mangler hjælp, kun kan se på hvordan bankerne vinder mere og mere ind i rollen en Mafiabossernes verden. Med spetankulære tanke måder, ligesom SparTrelleborg banken..

    Jeg tror ikke på, at der er så mange som finder vej herinde Michael har længere den fornødende tro eller energi til at rende rundt til at banker for at undersøge om der er gunstige forhold for netop dem. en ting er at man bor ude på landet og skulle der være en vendelbo bank som er den rigtige så er afstanden for mange, dem en kende for langt at de må have en bank der..

    Men tilbage til min NEM-konto Iflg. Told og skat må der kun være en NEM-konto og da jeg har Danske bank som ikke engang er blevet aflyst, og det sker ved at man skiver under på at banken må ophæve den andens banks Nem-konto slet ikke er blevet gjort, Men Sparekassen har tyet til midler ved at oprette deres egen NEM konto i mit navn og overbragt denne meddelse til Kommunen til skade og omdømme for mig, ved at jeg kom endnu igen bagud med mine indbetalinger til andre som eksempel huslejen det også er gået udover.. Dette bliver så en endnu hindring for mig i næste månede. Dog er det gjort klart for kommune at der ikke må udbetales nogen penge på en en konto som har været lukket siden Januar, men at banken har brugt min visa konto til andre ting end det de har lov til..

    Så alt i alt betyder det for mig, om jeg har kræfter nok til at gå igang med en længere sag, som vil bevæge sig fra fodgeretten til civilretten og via Finanstilsynet til Banktilsynet..

    Så jeg ser kun en god grund til at man laver en liste over de banker som ikke overholder deres egne regelsæt men tyer sig til andre metoder som ikke er godkendt i bankverdenen. hvilket også er uhørt at have et lån med en Åop rente på 15,2 % som faktisk kan gøres billigere i et finansieringsselskab, som kan give eller forhandle renter ned til under 8% i privatlån..

    Jeg ville gerne se en statestik på den mest reelle bank som alle har en mulighed for at komme til mod den dårligste bank man skal holde sig langt væk fra.. Så det med at det er en jungle at lede et svar i, er nok mere sandsynligt at se et stjerneskud på himlen når det er mest overskyet.

    Det er slet ikke noget for os som ikke er så meget inde i Bankverden og de jungleregler de har, og da slet ikke dem som slet ikke kan overskue eller nogen forstand på de forskellige indeks priser man overfaldes med hverdag, ved at noget stiger der og andet falder der, men at for begge går det hele ud på, at bankerne skal tjene deres penge ind via de fattige i samfundet.

    Og for himlens skyld lad være med at få et kort med kredit på, det kan gå henog blive en rigtig meget dyr forretning kunden vil opleve når der skal afdrages på den.

    Håber der er nogen der har fået den forståelse, at det er utroligt svært at finde den som tjener bedst til egens fordel. for den findes ikke, men noget er da bedre end andet..

    Lav jeres egen bank og lad være med at låne ud til andre, iser aldrig jeres penge mere igen.

    MVH. H.D.

    #121734
    AnonymForfatter

    nu har jeg så brugt de sidste 10 min. på at læse dit indlæg og det er godt nok dårligt skrevet..

    #121742
    AnonymForfatter

    Hvis du kan bruger 10 min. på at gennemlæse mit indlæg. Så synes jeg også du kunne bruge 10 min. På at beskrive hvad der er dårligt. end at komme med en så ynkelige kommentar..

    Der er ingen grund til at vrisse af andre herinde, hvis man selv er vrissen. så er der netop ikke nogen grund til at skrive din kende om hvordan det er skrevet. Men at forstå det overordnet til det første indlæg om hvad man kan og ikke kan..

    Jeg har på ingen måde været nedladende overfor nogen som helst herinde, om måden de skriver på, om hvilke problemstillinger de har, og jeg gør slet nar af de mennesker som har deres problemer herinde..

    Og heller ikke engang dig gør jeg hverken nar eller er nedladende overfor.. Det er ikke min skyld, at du ikke forstår mig, Men jeg har heller ikke ytret noget ønske om at der skulle komme en besvarelse af det som jeg har skrevet.

    Og heri gør du dig selv til en ynkelig person, som prøver at komme af med dine frustrationer over den persons indlæg men ikke om hvad indlægget har af meddelse til den første i rækken her.

    Nu er det godt vejr. Gå ud og find en person og lad dine frustrationer komme den person tilgode.. Jeg kan ikke give noget svar eller garanti for hvad der efterfølgende sker. Når du har truffet dit valg med hensyn til at lade din frustration ske på en sådan måde, at der altid indebærer en risiko, ved at give sig til kende.

    Så hvis du ikke har dit forsvar iorden eller er inde i hvad der snakkes/ skrives om her..

    Bør du nok tælle til 10 førend du kommer med et så ubetydeligt svar, men alligevel et svar som virker meget nedladende til den som har skrevet det..

    Et godt råd! Fej for din dør først, førend du fejer for andre.. Så vil du nå et stykke længere. End det du er på det niveau på nuværende tidspunkt..

    Held og lykke med dine nye besvarelser. Håber de kan bringe nye positive ideer frem, istedet for at være negativ.

    VH. Henrik

    #121750
    AnonymForfatter

    Giver dig helt ret, ikke fair bare skrive det er noget lort.

    Der må sgu komme en forklaring 😉

    #143038
    AnonymForfatter

    Jeg har fået en e-mail fra min bank, hvor der stod at jeg skulle sende mit Budget, samt mine aktiver jeg ellers har. Men da jeg ikke lige læser min mail hver dag, tror jeg at min bankrådgiver ikke kunne vente på svar. Så hun ringede fredag, da jeg var på vej ind og hente børn, så spurgte jeg om hun ikke kunne ringe igen 15min efter. Jeg glemte alt om det, og senere på aftenen kiggede jeg på min tlf, og da så jeg at hun havde prøvet at ringe 2 gange.
    Næste dag ville jeg gå på min web-bank, men den var spærret:-(
    Ikke nok med det, da jeg skulle ud og handle ind, og ville hæve penge i en automat, tog den mit kort, der stod at min konto var spærret & at jeg skulle kontakte min bankrådgiver.
    Er det lovligt????

    #143040
    AnonymForfatter

    Nordea ringede til min samlever fredag at hun gerne ville have at vi sendte en mail i løbet af weekenden om hvornår der kom penge mm, det gjorde jeg og skrev at imorgen tirsdag da kommer der 30000 kr , en gave..
    Lyder som om at du først har sendt mailen mandag. Eller hva.
    Hvis rådgiveren er kommet mandag morgen og der ingen mail fra jer har været, så kan jeg godt forstå hendes handling.
    Er selv meget tilfreds med Nordea 😉

    #143054
    AnonymForfatter

    Jesper, på en måde kan jeg godt forstå bankens handling. De forsøger over mail, over telefon og giver dig den ventetid, du beder om, da de endelig får fat på dig… Og ringer så alligevel et par gange mere bagefter (da du har glemt det).

    Så handler de i forsvar, for at undgå eventuelle problemer. Man ved jo ikke hvad du kan finde på, når du “angiveligt" undgår dem og trækker tiden ud. Det virker jo sådan for dem, hvis du ser gennem deres øjne 🙂

    Men der er vel ikke mere problem, end at du kontakter dem og forklarer sagen og ser, om de vil være forstående.

    Et andet spørgsmål… Hvorfor kan man overhovedet overtrække et fx dankort, hvis banken har så stort et problem med, at man gør det? Hvorfor ikke bare sige den ikke må gå under 0, hvis de flipper sådan når det sker?

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 49 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.