Loven om forbrugslån af 1.juli 2019. Mere administration og færre lån?
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
I 2019 trådte en ny kreditlov i kraft
https://tempest.dk/lovforslaget-om-nye-regler-for-forbrugslaan/
Hvori der bla. står: “Forbrugslånvirksomheden skal SELV sikre at kreditaftalen er hensigtsmæssig for deres målgruppes formål og karakteristika og deres skal foretages en vurdering af “målgruppens finansielle kapacitet”"
Oversat til normal dansk, at kreditbanker og banker skal sikre at deres kunder kan betale til lån tilbage. Hvilket selvfølgelig er helt fint 🙂
Det betyder dog at, at kreditbanker og banker skal indhente oplysninger om en kunde via SKAT-hent-selv og/eller Kreditstatus, uanset lånebeløb. Førhen var det sådan at dette kun var et krav hvis det samlede lån var over 10000. Dette betyder f.eks. at du skal give adgang til eSKAT og kreditstatus selv for en kredit 2000 kroner hos SILVAN formidlet af Resursbank.
Samt at kreditbanker og banker heller ikke længere må forhåndsgodkende eksisterende kunder til nye lån, uden at lave en komplet ny kreditvurdering på kunderne. Jeg har hørt fra en bekendt som er ansat hos en af de større kreditbanker, at flere af dem har droppet at udsende lånetilbud til eksisterende kunder. Fordi disse nye tiltag giver giver ekstra administration, samt at antallet af små udlån nu netop falder.
Er der nogen som kan bekræfte eller afkræfte den påstand?