Bidrag Ratepension
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
På en ratepension kan de første ca. 45.000 trækkes fra.
Hvis jeg så selv opretter en ratepension, skal jeg så trække det beløb fra som jeg får indbetalt på en tvunget firmapension?
nej
Nej dit bidrag via firma, bliver trukket før skatten beregnes og derfor indberettees kun din “nettoløn" herefter som din samlede løn. Det skal derfor ikke trækkes fra en gang til af dig selv på selvangivelsen. På selvangivelsen skal man kun oplyse om indbetalinger på private ordninger, og det er i øvrigt ofte fortrykt.
Nej det jeg mener er hvis jeg i en firmapension har fået inbetalt eksempelvis 20.000 kr. kan jeg så selv indbetale de 45.000 kr. eller kan jeg så kun få fradrag for de første 25.000 kr.
Læs hvad vi skriver….. ;o)
Du kan indbetale kr. 100.000.000 på en ratepension gennem arbejdsgiver – det skal blot kunne indeholdes i din løn. Derudover kan du indbetale 45.000 på en privat ordning.
Du kan indtale alt det du vil på en ratepension, du vil blot binde dig for 10 års indbetalinger hvis du gør det på en ratepension og beløbet er over opfølgningsfradraget (ca. 45.000 kroner).
Det gode ved en arbejdsgiver pension er at du ikke behøver at binde dig for 10 års indbetalinger. Så hvis du gerne vil indbetale mere end minimumsfradraget men ikke ønsker at inde dig i 1+ år, så kan du oprette en ny pensionsordning som du får din arbejdsgiver til at indbetale på for dig (arbjedsgiver trækker beløbet i din løn).