Bankgaranti
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Jeg er ved at købe bolig og skal indenfor en kort periode stille et bankgaranti på knap 2 mill. Min bank vil have ca. 6000 kr for dette, bankgarantien skal løbe i ca. 1 måned.
Det virker vildt urimeligt, ved i hvor man kan få et overblik med diverse udgifter ifm. optagning af realkreditlån og bank (boliglån)?
Vh Aykurt
Hvad er garantiprovisionen på nævnte garanti?
Overvej eventuelt om du kan få lagt “gebyret" oveni provisionen, så opnår du en skattemæssig fradragsret – og bankens indtjening er den samme.
Der findes ikke en oversigt over hvad der normalt skal betales når man køber fast ejendom – men tag udgangspunkt i materialet fra ejendommægleren, der er oplyst meget relevant i salgsopstillingen og købsaftalen.
Er du sikker på det LMA? Stiftelsesgebyrer kan trækkes fra på lån med løbetid under 2 år, men en bankgaranti er ikke et lån.
Nemlig – det er lige netop derfor jeg foreslår og ligge gebyret på 6.000 om til en provisionssats i stedet.
Garantier sidestilles nemlig ikke med korte finansieringsløsninger jf. ligningsloven.
Mener det er §8 der opremser de finansieringskilder der accepteres.
Generelt er der dog en del usikkerhed om fradragsretten i praksis, så i alle henseender er en rente/en provionssats at foretrække.