Hvorfor falder obligationer ikke i kurs ved renteudbetaling
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Hej
Jeg sidder lige og undrer mig over hvorfor kursen på en obligation ikke falder den dato hvor der udbetales rente? Jeg kan i hvert fald ikke se nogen sammenhæng med kursen på de bestemte dage hvor der afregnes.
Hvis man har investeret i aktier som udbetaler udbytte, vil kursen på aktien jo falde ca lige så meget i værdi som der udbetales.
Hvorfor køber man så ikke bare en stor bunke obligationer dagen før der udbetales rente, og sælger dem igen næste dag?
Når du køber en obligation, betaler du renterne som sælgeren giver afkald på. Hvis du for eksempel køber en 2 pct. obligation med én årlig rentebetaling efter der er gået netop et halvt år, betaler du således 1 pct. i rente til sælgeren. Jeg kender ikke baggrunden for dette, men rent skatteteknisk giver det umiddelbart historisk mening, da køber ellers ville have fået et ikke-fradragsberettiget kurstab ved renteudbetaling, mod at få en skattepligtig renteindtægt.
Det må det revisoren kalder diff. rente….
Køber af de omtalte obl. får altså hele renten udbetalt fra obligationen – og da man kun skal betale skat af renteindtægter i ejerperioden – skal de “vedhæftede" renter fradrages i opgørelsen.
Jeg tror ikke, at denne opgørelse bliver automatisk indberettet til skat – så hvis man ikke husker det – så betaler man skat af “forkerte renter".
Jeg er ikke sikker i ovennævnte – men der må være fagfolk – der kan forklare nærmere.
Det kaldes vedhæftede renter.
Nogle kreditforeninger bruger termen: handelsrenter.
Diff. rente er forskellen på obl.renten og genanbringelsesrente fra indfrielse og frem til næste termin.
En smart detalje er jo at købe obligationer i december, og få fradrag i det gamle for de vedhæftede renter, og så betale skat af renteindtægten året efter, specielt når skatte systemet som i 2009/10 er ændret, således at kapitalindkomst beskattes mildere.