forskellen på nettoomkostninger på høj og lav rente på lån med renteloft
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Hej
jeg har et 30 årigt boligXlån (XV) fra Totalkredit med med renteloft (alle 30 år) på 5% og med 10 års afdragsfrihed. lånet er på 1.284.000,- kr. og lige nu er renten på ca. 2,5 %. Bidrag er på 0,5 %. og indfrielses kurs er ca. 95
jeg har forsøgt at få svar på nedenstående spørgsmål fra min bank men de enten vil ikke eller kan ikke svare på dem.
mine spørgsmål er:
I 2016 hvor jeg skal afdrage på lånet skal jeg med 2,5 % rente betale 75.081,- kr. om året efter skat. hvad vil jeg skulle betale hvis renten er på sit højeste (5 %)?
Er det en god ide at omlægge til et andet lån f.eks. 20 årigt 3 % fastforrentet?
Eller er det bedre at nedsætte gælden med 300.000 når renten begynder at stige? Penge jeg har i aktier og opsparingskonto.
Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe
På forhånd tak
Med venlig hilsen Fone Bone
1) divider med totalrenten (2,5+0,5) og gang med den nye totalrente, så simpelt er det, når lånet er afdragsfrit.
Under afdrag skal du bruge Excels ydelsesformel med 5% og tillægge adm.bidrag bagefter, det er ikke så let, men nettoydelsen stiger ikke så voldsomt, da afdragene forskydes ved den højere rente.
2) Kursen er for ringe på 3% 20 år til at det kan betale sig!
3) Du må afgøre om du kan score 3% i rente plus de 5% i kursgevinst over 26 år ved at delindfri dit lån.