Kursmanipulation & Grækenland
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Bare lidt tanker…..
Kursmanipulation er ulovlig, det er der ingen tvivl om, men hvad er det lige den græske regering har gang i ?
Sidste og tydeligste eksempel: Fortæller, at der vil blive udskrevet en folkeafstemning om at tage imod hjælpepakken, for derefter at droppe afstemningen. Kurserne taler i hvert fald deres tydelige sprog !
Er det kursmanipulation ?
Hvad hvis medlemmer af den græske regering (eller deres venner) havde opkøbt europæiske aktier før de afblæste folkeafstemningen og så sælger dem efter at afstemningen er afblæst, er det i orden, og hvis ikke, bliver noget sådant overhovedet undersøgt ?
Hvad hvis jeg kendte eller var i familie med nogen i den græske regering og af bagveje kendte til sådanne beslutninger før markedet, ville jeg så blive straffet for at benytte min viden, det gør man jo normalt med insider-viden, men kan dette kaldes insider-viden, og hvordan finde man ud af om det er insider-viden eller held at nogle handler er foretaget på rigtig gunstige tidspunkter i forhold til de kurssving som Grækenland er skyld i ?
For en ordens skyld, så kender jeg ingen i den græske regering, og jeg har heller ikke handlet værdipapir i lang tid, så det er ikke fordi jeg er bange for en evt. undersøgelse omkring handler – det er på det rent teoretiske plan jeg finder det interessant.
Måske ikke direkte et bank spørgsmål… men da de fleste bankkunder har mulighed for investering i værdipapir etc. så alligevel.