Sparekasse konkurs -> dekort på indlån v/flytning
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Hej, er det korrekt man skal betale dekort i følgende senarie:
Man sætter kr. X på en indlånskonto – binding 3 år i en Sparekasse.
Man køber garantbeviser.
Sparekassen går konkurs – overtages af Finansiel Stabilitet
Man mister garantindskud.. normal risiko, okay.
Nu ønsker man at flytte indlånskonto til andet pengeinstitut.
..nu forlanges dekort da indlån hæves før tid!
jeg oplevede denne situation da Fjordbank Mors gik konkurs . Her skulle jeg ikke betale dekort. Hvis det er en ordentlig bank vil de lade dig slippe uden at betale dekort .
Det lyder da rigtigt. Det er nok ikke Finansiel Stabilitet der fører din konto, men en anden bank der har overtaget alle forpligtelser og rettigheder – herunder retten til en at tage en dekort. Havde du forestillet dig at du selv kunne vælge til/fra hvilke dele af tidligere aftale der fortsat skulle gælde?
Havde der ikke været den redning for dine indgåede aftaler, så havde du forresten slet ikke fået renter fra konkursdagen frem til du fik dit indskud fra garantifonden.
Hvis betingelserne i aftalen i øvrigt videreføres uændret, har du ikke krav på at dekorten frafaldes. Alternativt vil banken sikkert ikke have noget imod at frafalde dekorten, mod at de beholder al tilskrevet og ikke-tilskrevet rente.
@Rene(1): Tak for svar, jeg har samme holdning.
@k49: Jeg forestiller mig ikke noget, og jeg beder ikke om renter. Jeg ønsker at få ubetalt det jeg har.
@Krisser: Tak for svar – mit spørgsmål udledes af dette skriv :
http://penge.dk/spoerg/toer-jeg-gaa-efter-den-hoeje-rente