Kan ens bank stoppe fremtidige VISA hævninger fra ens kort?
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Hvis man har oplyst sit VISA kort til et firma, som så hæver et beløb hver mdr. fuldstændig som aftalt.
Så er det jo fint nok.
Men hvis man så opsiger den aftale efter reglerne og gerne vil være sikker på at der ikke længere hæves, kan man så bede ens bank spærre for flere hævninger fra dette firma. bare for en sikkerheds skyld?
Eller kræver det et nyt visa kort?
Nyt kort. Du kan første afvise en hævning eller reservering når den er sket.
Her er et uddrag fra Nets regler:
Tilbageførsel/afvisning af kortbetaling
Ønsker debitor at afvise en kommende kortbetaling, skal debitor tage kontakt til kreditor efter, at adviseringen er modtaget og før betalingen gennemføres.
Hvis beløbet er trukket fra debitors betalingskort, skal debitor fremsætte en indsigelse ved først at henvende sig til kreditor og herefter kortudsteder, her følges indsigelsesfrister i henhold til gældende betalingskortregler.
Du som kreditor kan tilbageføre beløbet fra kreditors konto til debitors konto.
Debitors pengeinstitut kan ligeledes i særlige tilfælde tilbageføre en betaling.
Så du skal kontakte den du betaler til og slette den automatiske kortbetaling, hvilket du sandsynligvis kan gøre og læse mere om på deres hjemmeside. Hvis beløbet allerede er trukket, skal du gøre som skrevet ovenfor. Hvis du blot vil sikre dig mod fremtidige træk, kan du udover at slette den automatiske kortbetaling, ikke gøre andet end at få et nyt kort og naturligvis annullere det gamle.
Det er bl.a. af denne grund, at Forbrugerombudsmanden ikke er så begejstret for automatiske kortbetalinger, idet de IKKE kan afvises som transaktioner via Betalings-Service, men kræver individuelle tiltag fra debitors/din side.
Hvis man dokumentere overfor banken, at man ikke skylder kreditor penge, så tilbageføres pengene uden problemer.
Så simpelt er det faktisk, men det kunne banken da også have oplyst om ved en simpelt opringning eller man kunne også have ringet til Netz.