Fra alderspensionsdepot til åbent depot.
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Hej derude.
Når ens alder bliver 75 år, skal et alderspensionsdepot afvikles.
Kan det lade sig gøre ved, uden problemer, at ændre alderspensionsdepotet til et åbent depot med de nøjagtig samme værdipapirer????
Hilsen
molboen.
Nej, altså pensionen skal udbetales som løbende udbetalinger og er skattepligtig.
Et åbent depot er frie midler, som er allerede er beskattede.
Vil foreslå, at du tager fat i først pensionsselskabet om dine muligheder omkring pensionsudbetalinger. Og derefter evt. bank om dine muligheder for at geninvestere de udbetalinger, du får.
Cinis skriver:
“Nej, altså pensionen skal udbetales som løbende udbetalinger og er skattepligtig."
Hvis der er tale om en aldersopsparing er det i forvejen beskattede midler og de modregnes ikke umiddelbart i pensionstillæg.
At den skal ophæves ved det fyldte 75 år tyder netop på at det er en form for aldersopsparing, afløseren for kapitalpensionen.
Og der er absolut ikke krav om løbende udbetalinger, tror du blander det sammen med livrenteprodukter.
Jeg kan oplyse, at alderspensionsdepotet er en privat ordning, som skal komme til “udbetaling" ved 75 års alderen som et engangsbeløb.
Der er svaret skat af værdierne.
M.v.h.
molboen
Fint, der er tale om aldersopsparing og ikke alderspension.
Det er naturligvis korrekt, at en aldersopsparing kan udbetales på en gang.
Jeg er ikke klar over praktikken i det, når man bare vil beholde sine investeringer. Der skal ske en omtegning af en art, idet man overgår fra pensionsbeskatning til almindelig beskatning. Jeg ville bare kontakte banken og høre, hvordan det gøres – det er det letteste.
Tak for det sidste svar.
Jeg kontakter mit pengeinstitut, for at høre, hvordan udfordringen løses.
M.v.h.
Molboen.