ratepension
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Jeg har en ratepension hos Danica, hvor jeg indbetaler ca. 80.000 pr. gennem arbejdsgiver. Det samme har min kone. Min er en såkaldt “høj" risiko og min kones lav risiko. Jeg er træt af, at forrentningen af begge er ca. den samme. Danica har valgt at sætte pengene i Danske Invest div. afdelinger, hvilket efter min mening er ganske fantasiløst. Er der et godt råd til, hvordan man evt. på samme vilkår selv kan komme til at forvalte sine penge og dermed slippe for at betale administrationsgebyrer til Danica?
Det er nok svært at ændre på, jeg gætter på at din ratepension er obligatiorisk pensionsordning på dit arbejde.
Husk på at i dette land er den politiske holdning at du ikke er i stand til at administrere dine penge, så det må staten og i dette tilfælde pensionsselskabet hellere gøre for dig…
Du kan skifte job, og overføre din opsparing til en bank, hvor du selv kan lege kapitalforvalter.
Nej, det er faktisk en privat tegnet pension. Så jeg håber, at jeg kan få oplysning om, hvordan man kan flytte, så man kan forvalte mere selvstændigt, men dog stadig en ordning, hvor arbejdsgiver overfører penge til en konto, hvorfra jeg så efter temperament køber og måske sælger.
Det ændrer jo sagen, en privat tegnet pension giver dig alle muligheder.
1. Du spørger din “rådgiver" om muligheden for at du selv investerer beløbet, der er visse begrænsninger såsom max 20 % på enkeltaktier, gælder naturligvis ikke investeringsforeninger.
2. Du overfører opsparingen til en bank og forvalter selv pensionen der.
Held & Lykke
PS aktiemarkedet er steget meget, nogle mener for meget, så sæt en god bid i obligationer…