Placering af penge i EU
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
hvis man opretter en alm. bankkonto i f.eks Tyskland, hvor jeg har hørt at
indlånrenten er på ca 5 %.
Bliver man beskattet efter de tyske eller danske regler, når det nu er inden for
EU
Er du herboende og er det personlig formue, så beskattes du i Danmark, jvf ligningsvejledningen http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=102438
EU eller ikke-EU er ikke afgørende (beskatningen er ikke harmoniseret – endnu). Det afgørende er den aktuelle dobbeltbeskatningsoverenskomst (en aftale i dette tilfælde indgået alene mellem Danmark og Tyskland).
Husk at du ved investering i anden valuta øger risikoen, hvilket alt andet lige skal honoreres med en ‘risikopræmie’ i form af en højere rente. Nu er kursrisikoen på EUR ikke den største, men jeg ville ikke se på udenlandske obligationer som alternativ til danske stats- eller realkredit-obl. Men hvis erhvervsobligationer også giver for lidt i rente efter din opfattelse, så..
Har ikke styr på ‘blåstempling’ af udenlandske obligationer, altså om kursgevinst er skattefri. Du kan selvf. planlægge dine køb sådan at der ikke bliver nogen kursgevinst.
ups – det med obligationer sidst i ovenstående var slet ikke noget du spurgte om. Jeg er bare vant til at snakker vi renteoptimering, så er det første man gør at tænke obligationer.
Hvor har du hørt at man i Tyskland kan få næsten 5% i indlånsrente?
Rentesatserne er næsten de samme som i DK. Ingen renter på en lønkonto.
Men om du kan åbne en konto dernede med bopæl i DK er nok tvivlsomt. I princippet skulle man jo kunne gøre det, men de giver ikke alt det bøvl. Ligesom jeg heller ikke tror en franskmand kan åbne her. Jeg ved det ikke.