Kunde afslørede sin bank i regnefejl
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Stoler du på din bank? Pas på med det. En mand fra Viborg stolede ikke på bankens beregning af renter på indlånskonti.
Så er det med at huske hvad man lærde i skolen 🙂
“Efter lange og kringlede efterregninger kom de frem til, at banken havde lavet en regnefejl, og at de af den grund var blevet snydt for tre dages renter – i alt knap 103 kr. på den ene konto og 125 kr. for den anden, penge som i sidste ende ville betyde et betydeligt tab, da renters rente selvsagt ville blive mindre. "
Det kunne være at journalisten Morten Zahle skulle lære at regne…. ;o)
1. “Betydeligt tab" – kunderne har rent faktisk ikke tabt en krone men mistet indtjening…
2. “renters rente" er der nogle der gider fortælle mig hvad rentes rente af 228 kr. ville betyde over de næste 100 år? hehe
3. Morten – det er før skat ;o)
Men sandt – kan man så skal man regne efter…..
Gode Råd:
Det lykkedes så for dig at overse hele pointen, som ellers står i artiklen i form af flg citat:
”Denne sag viser, at selv bankerne, som de fleste har stor tiltro til, kan lave regnefejl. Sparbank nægtede at udbetale manden hans tabte fortjeneste, før han tog til kontakt til Pengeinstitutankenævnet, så hans stædighed betalte sig. For han fik både sine egne penge tilbage og hans indsats sikrede også, at alle de andre kunder, som var blevet snydt, fik deres penge,” siger han (Red: Carsten Holdum, økonom i Forbrugerrådet).
De fejlagtige udsagn fra journalisten er i den forbindelse irrelevante – pointen er, at også banker laver fejl, og at det kan betale sig at holde øje med dette.
Nej, jeg har ikke misset pointen…. Det står i min sidste linie….
Men je pointerer bare at det er typisk jounalistisk arbejde at blæse en storm i et snapseglas vand….