Betale af på lån eller holde penge på fastrentekonto?
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Hej alle
Jeg har netop købt en andelslejlighed og har i den forbindelse et spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med.
Jeg betalte selv 20 % af andelsværdien, så jeg har et lån på de resterende 80 %. Renten er 5,9 % p.a. pålydende (Eik bank).
Jeg har 100.000 kr. stående på en fastrentekonto, som udløber i slutningen af juli. Renten der er 6,0 % (FIH Bank). Det koster 1 % i dekort at hæve pengene i utide.
Umiddelbart ville jeg mene at det bedste kunne betale sig at holde pengene hos FIH bank fordi indlånsrenten er højere end udlånsrenten, og fordi jeg i så fald slipper for at betale dekort. Men så kommer rentefradraget jo ind i billedet. Jeg har ikke nok kendskab til reglerne til rentefradrag til at jeg kan bedømme hvad der er bedst.
Hvad siger I?
De bedste hilsner
Peter
Jeg kan måske selv lave den konkrete udregning hvis nogle kan forklare mig hvad forholdet er mellem renteindtægter og renteudgifter når rentefradraget udregnes?
Mvh. Peter
På SKAT.dk kan du til enhver tid lave en gratis beregning, der er gældende
Det kan ikke betale sig at hæve de 100.000 kr nu!
Går udfra, at du har en andelsprioritet, hvor du ved udløb kan indsætte de 100.000 + renter, hvorved salsoen på lånet nedbringes.
Ligeledes er det rart at have en stødpude, hvis der f.eks. skal laves noget på lejligheden.