Beregn renteudgifter
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Hej, Jeg vil hører om der er nogen herinde, som kan hjælpe mig med at beregne renteudgifterne på vores priotetslån samt privatlån til banken. Jeg kan oplyse at der bliver afdraget 39.600 på privatlånet og 70.000 kr. på priotetslånet.
Håber der er nogen som kan hjælpe, så jeg kan få sat de rigtige til ind i vores forskudsopgørelse.
Nanna Larsen: Jeg syntes du burde spørge nede i banken, ud fra adragene er der vist ingen i det ganske land, der kan hjælpe dig.
I øvrigt er jo bare at tale hovedstolene på lånene og gange med den aftalte rentesats, og så træk renterne af adragene fra. Er meget enkelt, og det tror jeg godt du kan finde ud af eller?
Det hjalp mig videre med beregningen – tak for hjælpen
VH. Nanna
Hvad er restgælden og rentesatsen?
Der er nok tale om helårlige ydelser, og betaling hvert kvartal.
Men som skrevet, til brug for forskudsopgørelse:
Restgæld gange rentesats er en glimrende indikator, f.eks.:
Prioritetslån: 1.900.000 * 3% = 57.000 kr
Privatlån: 500.000 * 6% = 30.000 kr
NB. Husk, at der på realkreditlån osse betales adm.bidrag, typisk omkring 0,5% ved 80% belåning.
Eks. 5% obl. lån på 1,2 mill. = 5,5% * 1.200.000 = 66.000 i renteudgift.
Det minimale afdrag i årets løb har ingen betydning, da Skat får de rigtige fra bank eller kreditforening.
Hvis lånet er nyoptaget, skal du selvfølgelig bruge et mindre tal, f.eks. 10/12 af den beregnede rente ved optagelse d. 1/3.