Gratis rådgivning – en myte ?
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies og data
Mybanker anvender cookies og data for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart.
Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores Cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google, Bing og Pinterest for at vise dig personaliserede annoncer, målrette markedsføring til dig på andre hjemmesider og optimere vores markedsføring på disse platforme.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke eller ændre dine cookieindstillinger under Cookiepolitik.
Indstillinger for cookies og data
Her kan du selv vælge, hvilke cookies må deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores Cookiepolitik.
Kan det passe at f.eks. boligrådgivningen er gratis i banken og realkreditinstitutterne. Betaler man ikke bare på en anden måde. F.eks. i kraft af forhøjede priser og gebyrer ?
Jo selvfølgelig betaler man da for det. En rådgiver skal jo have løn=omkostninger til banken/kreditinstituttet=højere priser. Det samme gør sig gældende alle steder i samfundet hvor der er rådgivere af den ene eller anden slags, f.eks. på apoteket, i boghandlen osv.
Det er dog gratis forstået på den måde, at rådgiveren kan give dig et tilbud om f.eks. et bestemt realkreditlån. Dette tilbud kan du tage imod eller lade være og det vil i såfald være gratis.
Vil det sige, at hvis rådgivningen er gratis, så skyldes det blot, at f.eks. etableringsomkostningerne er tilsvarende høje. Så i virkeligheden er det blot et spørgsmål om hvilket navn man sætter på de forskellige ydelser ?
Jo, hvis den “gratis rådgivning" er købsbetinget – så er det en gang varm luft.
Hvis den “gratis rådgivning" er kamufleret salgsarbejde – så er det en gang varm luft.
Men hvis den “gratis rådgivning" betales af andre parter (fx hvis går i Fona for at høre om DVD-optagere for at kunne beslutte om jeg vil benytte mig af Bilka’s tilbud) – så er det “gratis rådgivning".
Hvis jeg har en god, tæt og hyppig glæde af min bankrådgiver, så er det som jeg får mere end gennemsnitskunden til samme pris som gennemsnitskunden osse gratis “rådgivning".
Konklusion: Selvfølgelig skal du benytte dig af rådgivningen. Men hvis du blindt tager imod rådene, så har du betalt for dem uden at vide det. Fx skal du (og det er dit ansvar og ikke bankens sælgers) forstå hvorfor du vælger at følge rådet.