Swipp & Mobilepay
-
AnonymForfatter06-08-2013 9:07
Indlæg
-
6. august 2013 kl. 9:07 #93817AnonymForfatter06-08-2013 9:07
I første omgang var jeg lidt forbavset over at der er lavet 2 løsninger.
DB har lavet Mobilepay og resten af den danske bank verdenen har lavet Swipp. Jeg har begge og har prøvet begge, og de spiller begge to så det er ikke noget problem.
Men jeg har fundet nogle fordele og ulemper ved begge som kan retfærdiggøre dem begge:
*Swipp er med på den netbank (apps) som ens bank har – hvilket gør det nemt
*Swipp kræver bare en konto og netbank
*Swipp virker kun med dem hvis bank bruger swipp*Mobilepay kræver ikke at eens bank er med og der derfor bruges at alle uanset bank
*Mobilepay kræver dog dankort/kreditkort for at virke, hvilket begrænserJeg personlig foretrækker Swipp, men har også Mobilepay fordi jeg kender flere som har det og jeg er pt. en af de først i min omgangskreds som har swipp – hvilket gør swipp minder brugbart på kort sigt.
6. august 2013 kl. 19:40 #200384pppedeForfatter06-08-2013 19:40Swipp er mindre brugtbart på lang sigt, da det aldrig vil understøtte alle bankkunder i Danmark.
7. august 2013 kl. 10:47 #200398AnonymForfatter07-08-2013 10:47Jeg forstår ellers at det netop er planen. Swipp vil blive understøtte af næsten alle bankkunder i Danmark over tid!!!
7. august 2013 kl. 20:17 #200424HalliHalloForfatter07-08-2013 20:17Hvem kan hjælpe mig herinde:
Jeg har tilmeldt mig MobilePay og egentlig bare for sjov for at se hvordan det fungerer.
Jeg vil dog forsat overføre min gæld på gammeldags maner, da beløbene oftest er større end de 1000 kr. man kan overføre pr. dag, og kun 500 kr. pr. gang.
Nu vil jeg gerne opsige/fortryde tilmeldingen, men kan ikke at der er en knap, hvor man sletter mine data igen.
Kan det virkelig være rigtigt at man skal skrive en mail til Danske Bank om at blive slettet?
Eller er der en mulighed for afmelding i systemet som jeg bare ikke kan se i deres app?
8. august 2013 kl. 8:52 #200442HalliHalloForfatter08-08-2013 8:52Jeg har du selv fundet svaret, og regnede da heller ikke med at nogen herinde vidste noget, da I oftest kun ved om man nu kan låne flere penge/købe bolig, hvis man står i Ribers, hvad selv et fem års barn også kender svaret på.
En person har spurgt på Facebook, og svaret fra Danske Bank er at man skal ringe ind på telefonnummer 70 10 55 01, hvorefter man bliver slettet.
Med andre ord er det ikke nok at slette appen fra telefonen, men man skal altså ringe ind til dem for at opsige den indgåede aftale.
Jeg syntes det er helt galimatias, kunne man dog ikke opsige aftalen på samme måde som den blev oprettet?
Grunden til at jeg vil slettes er, at jeg er bange for at banken også agter at indføre abonnementsgebyrer fra 1. januar, som så bare ville blive trukket via ens kreditkort. Der står jo at det kun er gratis indtil denne dato.
8. august 2013 kl. 11:08 #200460AnonymForfatter08-08-2013 11:08Hvorefter de skal varsler evt. gebyrer og man så har mulighed for at afmelde ordningen.
Ingen panik, det findes love i dette land som beskytter forbruger som dig og mig, mod alt muligt undtagen egen dumhed.
8. august 2013 kl. 15:18 #200466HalliHalloForfatter08-08-2013 15:18Jeg er da egentlig også ligeglad, men syntes bare det er lidt lusket ikke at oplyse klart i deres betingelser, hvorledes man skal opsige aftalen igen. Det virker som om at det skal være svært at gøre det, og at de vil kunne reklamere med at så og så mange har tilmeldt sig.
Molan, du skriver at der er love der beskytter en, men hvis ikke man opsiger aftalen inden de evt. begynder at beregne sig gebyrer fordi man har glemt aftalen, så er der sikkert ingen kære mor.
Mange tror jo nok at det er nok at slette appen igen, men det er det ikke, da de har både mobilnummer, kontonummer og betalingskortoplysninger.
Vil det give nogen mening at sende en klage over de uklare forretningsbetingelser til forbrugerombudsmmanden og?
Som sagt, jeg er ligeglad, men jeg tror der er mange unge mennesker, der kan ryge i fedtefadet…..
8. august 2013 kl. 20:34 #200476pppedeForfatter08-08-2013 20:34Det står klart og tydeligt i betingelserne, hvordan man afmelder sig, og lur mig om det ikke bliver gjort mere brugervenligt med tiden. (Ja, jeg læste faktisk betingelserne ved tilmelding – der er ikke mange)
9. august 2013 kl. 9:21 #200486AnonymForfatter09-08-2013 9:21Det står følgende:
Danske Bank opkræver p.t. ikke gebyr for brug af MobilePay…
Danske Bank kan indføre og ændre gebyrer for brug af MobilePay med to måneders varsel. Ændringer og indførelse af gebyrer sker – bortset fra varslingsfristen – i øvrigt i overensstemmelse med reglerne i bankens ”Almindelige forretningsbetingelser – forbrugere”. Banken kan desuden vælge at differentiere gebyrer for brug af MobilePay ud fra, om du har tilmeldt dig Danske Banks kundeprogram, placering i kundegruppe, valg af kundepakke og øvrige produkter.
Hvis Danske Bank opkræver gebyr for brug af MobilePay, vil det fremgå af kvitteringsbilledet, hver gang du laver en transaktion i MobilePay. Du kommer kun til at betale et eventuelt gebyr for at overføre penge – ikke for at modtage penge.Her fremgår det tydeligt at du højst kan kommer at betale gebyr for at overføre penge altså for brugen.
Hvis du slette appen og ikke brugen den, kan du altså aldrig kommer til at betale.
9. august 2013 kl. 11:23 #200500HalliHalloForfatter09-08-2013 11:23Nå,nå så er jeg mere rolig.
Nu vil jeg senere gennemlæse betingelser en ekstra gang før jeg kontakter banken for endelig afmelding.
Skulle jeg så senere få brug for tjenesten, så kan den jo oprettes igen på 2 minutter.
27. december 2013 kl. 16:56 #203540AnonymForfatter27-12-2013 16:56Der er en mindre misforståelse her…..
Molan skriver"*Swipp virker kun med dem hvis bank bruger swipp"
Det er forkert…. Den rigtig må være:
Swipp virker kun med dem som er tilmeldt Swipp.Man kan tilmelde sig Swipp via ens Netbank eller Mobilbank for alle bankernes kunder bortsæt fra Danske bank.
Danske bank kunder kan tilmelde sig via http://swipp.dk
27. december 2013 kl. 22:45 #203544pppedeForfatter27-12-2013 22:45Dan:
Du kan modtage med Swipp som DB kunde, men ikke sende.
21. januar 2014 kl. 14:05 #204276AnonymForfatter21-01-2014 14:05Er det muligt nemt og huritigt at overføre penge eller lignene via sin mobilkonto. hvis jeg ikke vil bruge mit dankort men kun betale via mobilregning
21. januar 2014 kl. 15:20 #204278AnonymForfatter21-01-2014 15:20Ingen af de 2, opkræver via mobil regnin. DB’s udgave bruger dankort, og Swipp bruger din konto i banken (kontooverførsel).
7. februar 2014 kl. 0:19 #204820AnonymForfatter07-02-2014 0:19Tak for info.
På mobil netbank er det også DB som virker bedst.
Erland -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.