Jyden

Forum-svar oprettet

Viser 15 indlæg - 151 til 165 (af 830 i alt)
  • Indlæg
  • Jeg er lige kommet hjem efter nogle dage i GB.
    Der er ligt gang i den med nytænkning i et vist omfang med dannelsen af M&S Bank (Stormagasinet Marks og Spencer) der laver bankfilialer i nogle af deres stormagasiner, med åbningstider som i stormagasinerne – interessante rentetilbud, sammenkædning mellem kreditkort og forbrug i deres butikker osv. Mon det er noget sådant COOP har haft i tankerne omkring deres udmeldinger på et tidspunkt – ikke helt uinteresant for at få sparket lidt gang i konkurrencen blandt de danske banker.

    Det kan være det er det Jyllands Posten skriver om den 25.10.2012 under overskriften
    “Nordea – også en krejlerbank" . Heri udtales bl.a. af underdirektær Kern Adrian “Vi opererer med faste priser. Men det er rigtigt, at der er en brøkdel af vores Premium-kunder, som har behov for, at vi skruer en individuel løsning sammen for dem, og her kan renteniveauet på en kassekredit godt komme i spil."
    Han vil ikke ud med hvormange kunder, som rent fak
    tisk får lov at prutte om prisen, men de personer Jyllands Posten har været i kontakt med, er helt almindelige familier med et realkreditlån på over 2,5 mio.kr. som er et af kravene.

    For os er det firmamæssigt auktionsmetoden bruges. Det er ikke alle perioder hvor der kan fås højere rente end den man kan se i tabellerne, til andre tider opnås højere tilbud, især for beløb med kortere løbetid end de længste, eller med “skæve intervaller" der ikke lige passer ind i bankernes alm. indlånssystmer med hele og halve år.

    Endelig kan det i gode perioder være at beløbene skal placeres i flere forskellige banker af hensyn til indskydergarantien.

    I øjeblikket er det nok ikke de bedste tilbud der kommer ud af det, – det svinger, men giver et billede af hvilke banker der er i markedet på det givne tidspunkt.

    Er det anderledes end en “bankrådgiver" der skal prakke en kunde et produkt på ?? De har jo også lært noget salgsteknik mv.
    Det er godt at vi har Kontant og andre programmer til at holde lidt igen på alle de mærkelige ting der foregår – også selvom det ikke nødvendigvis afspejler alle realiterne, men det kan måske få finanssektoren til at tænke sig lidt om på den måde de kommunikerer ud til folket på. De har jo reelt ingen der kan kommunikere ordentligt i øjeblikket. Tidligere havde sektoren jo da nogle folk der kunne give et klart budskab – jeg tænker langt tilbage på Poul Norup og Jens Ladegaard som eksempler – selvom der også var salg i deres måde. Den sidste kan kan huske der har optrådt klart og troværdigt i nyere tid var ham der var diretør i Northern Rock i Danmark, og så har den tidligere direktør i Sydbank Carsten Andersen også været nogenlunde, men eller synes jeg det står sløjt til.Derfor må medierne jo så også trække på folk som dem fra Mybanker når man skal have noget ordentlig forklaret. Folk fra Finansrådet f.eks. har jo kvajet sig den ene gang efter den anden efter min bedste overbevisning.
    Jeg synes så det er positivt at jef har set Finansforbundet har opfordret branchen til at følge afgørelser fra pengeinstitutankenævnet, istdet for at der skal køres retssager år efter år. Det er eftermin mening på tide at de går i kødet på bankerne, hvis de vil have ændret folks holdniger til dem.

    Ja, og så er der jo lige Diba Bank som nu langt om længe accepterer efter et nederlag helt i højesteret

    http://epn.dk/brancher/finans/bank/article4876773.ece

    Det er jo utroligt at sådanne sager skal køres så langt ud fra bankernes side.

    Denne branche synes at være fuldstændig skruppelløs og ved ikke hvad almindelig normal og anstændig opførsel er, med det der er sket gennem de sidste år, så jeg tror ikke de selv kan finde ud af det inde i osteklokken uden at der kommer et eller andet indgreb.
    Jeg er ikke selv ramt af det bidragshelvede, men har efterhåden ingen tiltro til dem i finansverdenen,(sidste undersgøgelse viser at bankfolks troværdighed er på linie med Taxachaufførers) og det er pudsigt for jeg føler heller ikke finansbranchen efterhånden har en der kan forklare og udtale sig om tingene på en troværdig og klar måde.

    Jeg kan godt forstå at medierne benytter John Norden fra mybanker.dk når de skal have forståelige udtalelser, men man kan vel heller ikke sige at han kommer direkte fra branchen.

    I Jyllands Posten den 9.oktober 2012 er der også en dobbeltside om problemet med RD, hvor en velhavende mand i Nordjylland har fået hævet sin bidragssats fra 0,85 til 1,6 % på fire måneder.
    Som han siger tror de bare han er en gammel dum landmand som ikke lægger mærke til det, men desværre for Realkredit Danmark har han en fortid som økonomichef og har arbejdet med finansiering i mange år. “Vi har gode indtægter og pæn formue. Samtidig er der ingen større driftsrisoko på vore jord, fordi det meste er lejet ud til en meget stabil lejer. Det giver jo ingen mening, at vi pludselig skulle have påført en merudgift på 62.ooo kr. i løbet af få måneder" siger Ole E. Nielsen.
    Han har fået et standardsvar fra Carsten Nøddebo i RD som han ikke er tilfreds med.

    I Jyllands Posten den 6.oktober 2012 er der et større referat efter at brandingeksperten Martin Lindstrøm har været på besøg i sit gamle fædreland og holdt et par indlæg i København og Ålborg. Man må håbe nogen fra finansverdenen har været ude af osteklokken og lytte med. Han siger bl.a. “Glem alt om dyre konsulentrapporter. De viser som regel ikke virkeligheden, men antager, hvordan forbrugeren tænker. Lav istedet jeres egen reserch.Flyt ind hos forbrugerne, spis middag hos dem, tag på indkøb sammen med dem, vær med til familiefesten. Gå i seng med dem om aftenen og stå op med dem om morgenen lød hans forslag." …………
    Svigter kunderne
    “Direktøren ændrer ikke bankens dårlige ry ved at sidde i sit fine hovedkontor uden den fjerneste ide om de bekymringer, som holder almindelige mennekser vågne om natten. Netop finansbranchen virker stadig fjern og følelsesforladt på mange, og derfor har bankerne svært ved at få kunderne i tale mener han."….

    Hvornår mon branchen kommer ud af sin egen selvtilstrækkelighed ? og ud i virkeligheden ?

    Der bliver sjusket helt vildt på dette område og det gælder både store og små virksomheder.
    For en uges tid siden vaskede jeg min bil på vej til lufthavnen i vaskeanlægget ved en OK Benzin tank. Da jeg fik bonen ud for min kreditkortbetaling (Mastercard)var der pålagt 0,85 % i betalingsgebyr og der var ingen skiltning om dette. Og utroligt at et så stort selskab som OK skal have 0,85 % og ikke har bedre aftaler med kreditkortselskabet .
    Nå, men efter at have været i luften lande jeg i GB og jeg kan efter at være kommet hjem se at der ikke er trukket et eneste kreditkortbebyr i Skotland , uanset om det er brugt på hotel, restaurant, stormagasin, supermarked eller lign. Fantastisk at mani Danmark skal betale dtte chikanegebyr i mange forretninger, og at mange af dem der kan finde ud af at tage gebyret ikke kan finde ud af at der skal skiltes med det.

    Der trænger virkelig til en opstramning i Danmark på området.

    Se evt. også mybankers henvendelse fra Folkekassen i den tråd der hedder Folkekassen.dk lidt længere nede i oversigten (fra den 5. sept.)

    Danske Bank kvajer sig også i øjeblikket med deres netbank. Ikke mindre end 79 indlæg på Business.dk. i løbet af ingen tid.
    I et læserbrev i Jyllands Posten forleden dag skrev en kunde også at han var flov over at være kunde i banken, og de for hans skyld gerne måtte sælge deres hovedsæde hvis kunne hjælpe dem til at komme uden for de tykke mure. Gad vide hvornår de tager sig sammen. Sammen med det meste af den øvrige bankverden skulle man ikke tro de ved hvad der sker i “samfundet"

    Helt enig.
    Jeg har også været ude for at få fastlåst garantkapitel i Spar Salling – uanset at de på deres hjemmeside skrev at det var på anfordring – men det er jo kun lige til problemerne melder sig. Jeg fik heldigvis beløbet ud i tide.
    Der er vist også flere rundt om i kongeriget der har villet have udbetalt deres kapitalpension, men det er står i garantbeviser må vente på det ene og andet inden de kan frigives hvis de overhovedet kan.

    Prøv og snak med banken om de ikke vil afstå for gebyr på f.eks. netbank hvis de vil beholde dig som kunde. Min erfaring er at visse pengeinstitutter er til at tale fornuft med på dette punkt. Dog kunne jeg ikke få BRFkreditbank til at give køb på det gebyr de lige har indført, så det er nok lidt med forskel.
    Jeg har så lige hørt fra en kollega jeg i sin tid havde anfabalet BRF bank, at selvom hun ikke skulle have trukket gebyr fordi hun havde lavet nemkonto hos dem at de alligevel havde trukket gebyr.

    Men vi har med en branche at gøre der indfører så mange gebyrer at de ikke selv kan finde ud af at få dem ajourført. Der er banker som har nye gebyrer og refetencerenter pr. 1.okt der endnu ikke er ajour, så man kan altså heller ikke regne med deres prislister på nettet. Så selvom der blev foretaget politianmeldelser på dette område i sidste uge, så er man åbenbart ligeglad i denne branche.

    Det har jeg også på fornemmelsen at der gør. Jeg har for nogen tid siden også deltaget i et fokusgruppeinterview her vest for Storebælt sammen med 8 andre ved et analyseinstitut, og aftenen før havde de kørt et tilsvarende øst for Storebælt – , men desværre har man tavshedspligt om spørgsmålene og debatten, så jeg kan ikke komme nærmere ind på indholdet. Hvis det bliver ført ud i livet, må det dog nok kunne få morgenkaffen galt i halsen på en række bankdirektører og gebyrgribbe, medmindre deres konkurent- og markedsovervågning og deres produktudviklingsafdelinger er helt oppe i omdrejninger, og det aner jeg ikke hvordan står til i finansverdenen. Men man kan vel også sige at Danmark er en god lille legeplads for nogen til at prøve noget nyt af. Det har den i al fald vist sig at være i en af de brancher jeg har været ansat i på et tidspinkt.

    Det har du ret i.
    Hele undersøgelsen om Danske Banks popularitet – eller mangel på samme findes i lørdagsudgaven (29.september 2012) over en dobbeltside i Jyllands Postens erhvertillæg (papirudgaven) for dem der ikke måtte have adgang til Finans Watch.

    Men ifølge udtalelser fra Danske Bank (Tommy Thierry Andersen) tager man ikke undersøgelsen særlig alvorligt da sådanne undersøgelser jo går op og ned. Det minder mig meget om en holdning i en virksomhed og branche jeg var ansat i for nogle år siden. Vi var stort set i samme situation om finanssektoren og Danske Bank er i nu, men den adm.direktør kunne ikke tage sig af disse målinger om image da de var uretfærdige efter hans synspunkt – og det var de nok også på nogle punkter, men det var omverdenens syn på dette tidspunkt, og jeg husker tydeligt hvordan salgs- og marketingdirektøren og den adm.direktør skæntes om dette på et møde på et stort hotel på Amager hvor hele landets ledere var samlet. Først da vi fik udpeget et par repræsentanter for dem ude i samfundet og fik dem foretræde for den adm. direktør og forklare omverdenens syn på virksomheden og branchen – samtidig med at vi var nogle stykker der udviste civil ulydighed begyndte der at ske noget i den rigtige retning, selvom der tog år inden vi var tilbage ved et nogenlunde image. Jeg føler den dårlige situation vi havde ligner den i Danske Bank idag.

Viser 15 indlæg - 151 til 165 (af 830 i alt)