PD 99

Forum-svar oprettet

Viser 15 indlæg - 166 til 180 (af 180 i alt)
  • Indlæg
  • Var det ikke kun i “gamle dage" at der var forskel mellem banker hhv. sparekasser? Mig bekendt er der ikke forskel i dag.

    SDC-kundeoversigt:

    http://www.skandinaviskdatacenter.dk/DA/Kunder/Kundeoversigt/

    Michael afviser at svare på nedenstående spørgsmål, som han behændigt svinger sig op til at betegne som “politiske".

    Michael må åbenbart have overset at det er ganske normalt og relevant at fortolke lovgivning/regler ud fra reglernes FORMÅL – hvilket Finanstilsynet endda selv klokkeklart skriver i den ovenfor linkede afgørelse.

    Så jeg imødeser derfor fortsat svar:

    1) Det kan være vanskeligt at klare sig uden en lønkonto/Nemkonto, hvilket er baggrunden for reglerne. Men hvilket uafviseligt og beskyttelsesværdigt “behov" har man som normal lønmodtager for at sætte KONTANTER IND på en EKSTRA konto? Kan man ikke overleve særdeles glimrende uden en sådan ekstra konto, f.eks. ved at bruge den eksisterende Nemkonto?

    2) Findes der nogen som helst regel, der har til FORMÅL at hjælpe privatpersoner med at kunne sætte kontanter IND på en ekstra konto, UD OVER Nemkontoen?

    3) Hvad skulle den samfundsøkonomiske fordel være hvis private virksomheder blev pålagt at være tvunget til at tabe penge på kunder som trådstarter, UD OVER hvad der er nødvendigt for at trådstarter kan modtage løn mv.?

    Hvis Michael fortsat ikke ønsker at forholde sig til formålet med reglerne, er han selvfølgelig velkommen til igen at kalde spørgsmålene “politiske" – men så må han have overset indholdet af Finanstilsynets afgørelser og ganske megen anden juridisk læsestof generelt set.

    Se eksempelvis vejledningen til bekendtgørelsen:

    “Retten til EN almindelig indlånskonto gælder alene for privatkunder, idet de som lønmodtagere eller modtagere af offentlige ydelser har behov for EN konto for at kunne modtage løn og andre ydelser her i landet."

    Vejledningen omtaler en ret til EN konti, ikke en generel ret til flere KONTI. Vejledningen anfører også tydeligt formålet med bestemmelsen, og formålet er allerede opfyldt ved den “første" indlånskonto. Dermed giver det heller ikke meget mening at give ret til flere konti.

    Jeg imødeser svar på disse spørgsmål, let præciseret:

    1) Det kan være vanskeligt at klare sig uden en lønkonto/Nemkonto, hvilket er baggrunden for reglerne. Men hvilket uafviseligt og beskyttelsesværdigt “behov" har man som normal lønmodtager for at sætte KONTANTER IND på en EKSTRA konto? Kan man ikke overleve særdeles glimrende uden en sådan ekstra konto, f.eks. ved at bruge den eksisterende Nemkonto?

    2) Findes der nogen som helst regel, der har til FORMÅL at hjælpe privatpersoner med at kunne sætte kontanter IND på en ekstra konto, UD OVER Nemkontoen?

    3) Hvad skulle den samfundsøkonomiske fordel være hvis private virksomheder blev pålagt at være tvunget til at tabe penge på kunder som trådstarter, UD OVER hvad der er nødvendigt for at trådstarter kan modtage løn mv.?

    Jeg har aldrig påstået at den linkede afgørelse skulle være “magen til" den aktuelle situation.

    Som jeg allerede har antydet ovenfor er afgørelsen alligevel særdeles interessant, fordi det tydeligt fremgår at Finanstilsynet her tolker i forhold til FORMÅLET om netop at kunne MODTAGE løn mv.:

    “Det er Finanstilsynets vurdering, at kravet i § 12 i god skik bekendtgørelsen om, at pengeinstitutter skal oprette en indlånskonto, skal fortolkes i forhold til bestemmelsens FORMÅL, som fremgår af vejledningen til god skik bekendtgørelsen: Retten til en almindelig indlånskonto gælder alene for privatkunder, idet de som lønmodtagere eller modtagere af offentlige ydelser har behov for en konto for at kunne MODTAGE LØN og andre ydelser."

    Med præcis samme begrundelse kunne man afvise oprettelse af en ekstrakonto til dovne forbrugere, der gerne vil have Nemkonto i én bank, men heller vil sætte penge IND i en anden bank.

    Jeg imødeser fortsat gerne svar herpå:

    1) Hvilket “behov" har man som normal lønmodtager for at sætte kontanter IND på en konto? Kan man ikke klare sig uden dette?

    2) Findes der nogen som helst regel, der har til FORMÅL at hjælpe privatpersoner med at kunne sætte penge IND på en konto?

    Hvilket “behov" har man som normal lønmodtager for at sætte kontanter IND på en konto? Kan man ikke klare sig uden dette?

    Findes der nogen som helst regel, der har til FORMÅL at hjælpe privatpersoner med at kunne sætte penge IND på en konto?

    Finanstilsynets afgørelse om afvisning af oprettelse en opsparingskonto, findes i øvrigt her:
    http://www.finanstilsynet.dk/da/Regler-og-praksis/Afgoerelser/2007/Bekendtgorelse-om-god-skik-130407-GS.aspx

    Bemærk at Finanstilsynet her tolker i forhold til formålet om netop at kunne MODTAGE løn mv.

    Jeg ved selvfølgelig ikke om et flertal i Pengeinstitutankenævnet skulle kunne komme til et andet resultat – det koster kun 150 kr. at spørge – men mon ikke trådstarter hurtigere og lettere kan finde sig en helt tredje bank – eller bare må køre en omvej til hans oprindelige bank.

    Michael har citeret bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder, med tilhørende vejledning. Fra Michaels citat skal jeg fremhæve:

    “Bestemmelsen […] giver IKKE en egentlig civilretlig kontraheringspligt."

    “Indholdet af kriteriet »saglig begrundelse« skal forstås i overensstemmelse med Pengeinstitutankenævnets praksis på området. Retten til en almindelig indlånskonto gælder alene for privatkunder, idet de som lønmodtagere eller modtagere af offentlige ydelser HAR BEHOV FOR EN KONTO FOR AT KUNNE MODTAGE LØN OG ANDRE YDELSER her i landet."

    Hvorfor i al verden skulle banken så ikke kunne afvise trådstarter med den “saglige begrundelse", at han har oplyst, at han allerede HAR fået dækket sit behov for en konto til at modtage løn mv., og han har oplyst at kontoen i den ekstra bank IKKE skal anvendes til at modtage løn mv.?

    Bestemmelsen må vel skulle forstås i sammenhæng med det angivne FORMÅL – at kunden kan modtage løn – og det fremgår jo tillige at der IKKE gælder “en egentlig civilretlig kontraheringspligt". At bestemmelsen skal fortolkes i forhold til formålet, er ligeledes Finanstilsynets vurdering jvf. tidligere afgørelse, hvor Finanstilsynet accepterer at en bank afviser at oprette en opsparingskonto.

    Og beklager det følgende ideologiske indslag, men det er da i øvrigt ikke videre samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt hvis private virksomheder pålægges at være tvunget til at tabe penge på kunder som trådstarter, UD OVER hvad der er nødvendigt for at trådstarter kan modtage løn mv.

    Goddag mand, økseskaft.

    Hvad hjælper det trådstarter at han ganske rigtigt har krav på en nemkonto, når han tydeligt skriver at han IKKE vil oprette en nemkonto?

    Jeg vil hjertens gerne være kritisk over for banker, men prøv nu at læsehvad trådstarter skriver.

    @ Michael

    Har du læst trådstarters indlæg, hvoraf det fremgår, at han IKKE ønsker en lønkonto (hvor der går løn ind)?

    Her er hvad trådstarter skrev:

    “Jeg har ikke tænkt mig at bruge kontoen til andet end som en backup, hvor jeg kan sætte checks og kontanter ind og så administrere den med netbank."

    Det lyder ikke som en lønkonto.

    Hvad synes du selv?

    Hvorfor i al verden skulle en privat virksomhed kunne tvinges til at oprette en (for banken) tabsgivende konto til dig, når du allerede har en Nemkonto andetsteds?

    Tror du at bankerne er et tag-selv-bord? Er du socialist og modstander af privat ejendomsret? 😉

    I øvrigt kan checks sendes med posten til din bank. Filialer er unødvendige for moderne forbrugere, der har lært at shoppe rundt bl.a via Mybanker. Konkurrence er sundt!

    Men der skal 2 parter til at indgå en handel, og derfor kan du ikke altid få det, som du alene vil have det. Sådan fungerer markedsøkonomi.

    Nu mangler du vel blot at sammenligne Ree med Hr. Schwann?

    Ej, det er gas 😉

    http://www.version2.dk kan man i øvrigt se talrige debatter hvor it-folk sætter spørgsmålstegn ved sikkerheden i NemID.

    Det kritiseres særligt at borgerens private nøgle opbevares på en central server, hvormed politiet eller andre i princippet har adgang til at agere med borgerens identitet. Denne centrale opbevaring er ganske nyt i forhold til den gamle digitale signatur. Se dette svar til Folketinget:

    “Det bemærkes, at hvis DanID ved lov eller en dommerkendelse blev tilpligtet at skabe adgang til anvendelse af en borgers digitale signatur, ville DanID ved at omgå de etablerede tekniske og proceduremæssige sikkerhedsforanstaltninger gennem modificering af den etablerede løsning kunne muliggøre afluring af borgerens personlige kode, som efterfølgende kan anvendes til aktivering af borgerens digitale signatur eller dekrypteringsnøgle. "

    Kilde: http://www.ft.dk/samling/20072/almdel/uvt/spm/219/svar/574868/601811.pdf

    Efter at have læst denne tråd: Det er utroligt så fjendtlige NOGLE dårlige betalere tilsyneladende kan blive, når de får gode råd.

    Men vi andre bør selvfølgelig indse, at det aldrig er de dårlige betaleres skyld, at de ikke har overholdt en låneaftale, men altid nogle andres skyld. Regeringens skyld. Samfundets skyld. Vejrets skyld. Osv…. 😉

    Kan vi ikke snart få indført noget basal økonomi-undervisning i folkeskolerne, så lidt færre indgår låneaftaler, de ikke formår at overholde. Gerne suppleret med undervisning i “personligt ansvar".

    Dårlige betalere burde i øvrigt være GLADE for at RKI findes – ellers var nogle af dem måske kommet endnu længere ud.

    Gode betalere bør ligeledes være glade for at RKI findes – ellers ville de måske skulle være med til at dække tabene indirekte gennem højere priser/renter over for andre.

    Og nej, jeg arbejder ikke for RKI. Jeg har blot i flere år læst med her om alle disse dårlige betalere, der har så ondt af dem selv. Nul medlidenhed herfra. De skulle hellere lære at tage ansvar, arbejde noget mere, tage et ekstrajob, og skære ned på tant og fjas. Nogle af dem gør måske også en indsats, men langt fra alle.

    Jeg beklager, hvis trådstarter opfatter det som kritik af hende – det var absolut IKKE hensigten. Trådstarter og andre er meget velkommen til at være glade for Danske Bank, hvis de skulle have lyst til det – jeg forhindrer dem ikke.

    Men der findes også ANDRE forbrugere i dette land, som måske stiller lidt større krav til deres bank, og som ikke ville bryde sig om at blive sigtet uberettiget pga. bankens henvendelse til politiet.

    Men fint at det nu kommer frem, at Danske Bank tilsyneladende ikke har taget initiativ til at undskylde eller kompensere kunden for den ubehagelige oplevelse. Vi kender selvfølgelig ikke alle detaljer, så det er da også muligt at Danske Bank vil mene at banken er helt uden skyld.

    Vil det stadig være en god ide at vente med at binde penge til efter 1. oktober?

    Nogle har jo ment, at indlånsrenten burde stige hen mod udløb af bankpakke 1.

    Jeg forstår ikke helt at trådstarter “takker" Danske Bank i så rosende vendinger.

    Hvorfor “takke" for at Danske Bank retter en fejl?

    Sigtelsen kommer vel ikke ud af den blå luft, men skyldes vel Danske Banks henvendelse til politiet?

    Hvad vil den frafaldne sigtelse i øvrigt betyde for trådstarter, hvis hun søger et job, der kræver sikkerhedsgodkendelse? (Det er muligt at det ikke officielt betyder noget, men reelt?)

    Har Danske Bank på nogen som helst måde undskyldt eller kompenseret trådstarter for den ubehagelige oplevelse? Har trådstarter fået erstatning for uberettiget sigtelse?

    Danske Bank kan måske ikke udtale sig om konkrete kundeforhold, men så kan banken udtale sig om bankens generelle politik.

    Men ja, virksomheder gør klogt i at følge med på nettet og forholde sig til kritik. Såfremt en virksomhed er skyld i uberettiget sigtelse, finder jeg det helt på sin plads at skrive om det, så andre ved, hvad de risikerer.

Viser 15 indlæg - 166 til 180 (af 180 i alt)